El comitè d'empresa xifra en un 95% el seguiment de la vaga al metro

El primer tram de l'aturada deixa imatges de vagons i andanes plens. Ha calgut regular l'accés de passatgers a dues estacions de la L5, la més carregada

De set a nou del matí d'aquest dilluns s'ha fet la primera de les tres aturades previstes pel comitè d'empresa al metro. La vaga, de dues hores per torn, coincideix amb l'arrencada del Mobile World Congress i tant Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) com l'Ajuntament han remarcat que els serveis mínims fixats per Treball són "insuficients". Sobretot, per fer front a la demanda de primera hora del matí, quan, a més de l'activitat habitual de la ciutat, hi ha les arribades al Mobile. La línia on han sigut més visibles les aglomeracions ha sigut la L5 –sobretot al tram central–, on ha calgut regular l'accés a dues estacions d'enllaç, La Sagrera i Sagrada Família.

Segons el comitè d'empresa, la primera aturada ha tingut un seguiment del 95% entre els treballadors. 

Els serveis mínims preveuen que, en les aturades que coincideixin amb hora punta, circulin el 50% dels trens i, en la resta de franges, ho facin el 30%. El comitè d'empresa, però, ha acusat TMB d'incomplir-lo en la primera franja i d'haver posat en circulació un tren més dels acordats. Diuen que entre set i nou del matí haurien d'estar circulant 77 trens i que la previsió és que en posin en circulació 78.

A més, els representants dels treballadors també acusen la companyia de fer un repartiment desigual dels combois per afavorir l'arribada de trens al Mobile, sense tenir en compte, diuen, la ciutadania.

La vaga torna al metro coincidint amb el Mobile

Segons TMB, fins a les nou la freqüència de pas a la L1, L2, L3, L4 i L5 era d'entre sis i nou minuts i pujava fins als 10 minuts a la L9N i la L10N. La freqüència de la pas a la L11 era de 14 minuts. La protesta tornarà al suburbà, també amb serveis mínims del 50%, a les quatre de la tarda.

La convocatòria de vaga, que ahir no es va poder aturar en una última reunió 'in extremis', es traduirà en aturades de dues hores per torn des d’avui mateix i fins dijous. Les aturades es faran de set a nou del matí, de quatre a sis de la tarda i entre les 22.50 i les 0.50. Aquesta última franja, amb serveis mínims del 30%. TMB disposa d'un servei llançadora entre els recintes firals de Gran Via i Montjuïc per facilitar l'accés al Mobile. 

La crisi de l'amiant

Sindicats i empresa topen, sobretot, per la manera com s'està abordant la crisi de l'amiant. Els treballadors demanen transparència i més controls per detectar possibles afectacions. I la polèmica ha anat a més aquest cap de setmana amb la denúncia per part del comitè d'empresa que hi ha dues treballadores d'atenció a l'usuari amb afectació pleural. TMB nega tenir-ne constància i assegura que tots els casos detectats –fins ara, 20– són de personal del departament de projectes i manteniment i que les afectacions no són greus.

L'empresa defensa que en la reunió d'ahir va fer propostes  com ara reduir de quatre a tres anys la durada de les tasques de retirada o encapsulament dels elements amb amiant o revisar totes les sèries de trens que se sol·licitin, a més de reconèixer la condició de treballadors exposats a l'amiant a aquells que reuneixin el conjunt de requisits que determini l'informe que elaborarà l’Institut Català de Seguretat i Salut Laboral. Els sindicats, però, asseguren que són mesures enfocades només a "quedar bé" davant l'opinió ciutadana i que la direcció incompleix el programa integral de vigilància de la salut dels treballadors exposats a l'amiant del ministeri de Salut en el punt de l'elaboració d'un registre de treballadors exposats a l'amiant. La reunió convocada 'in extremis' per intentar aturar la vaga va acabar ahir, abans de les nou de la nit, sense cap acord.