El metro prova una nova porta vertical per incrementar la seguretat a les andanes

El nou sistema s'ha estrenat a l'estació de Can Cuiàs de la línia 11

El metro de Barcelona s’ha convertit en el primer del món que ha posat en funcionament, de manera experimental, un conjunt de portes d’andana verticals, per augmentar la seguretat a les andanes, segons ha informat Transports Metropolitans de Barcelona (TMB).

La prova pilot ha començat aquest mes de maig i és fruit de la col·laboració entre l’operador públic local TMB i un conglomerat d’empreses i institucions tecnològiques de Corea del Sud encapçalat per STraffic. De moment, s’ha posat en marxa en una de les dues andanes de l’estació de Can Cuiàs, de la línia 11, situada al terme municipal de Montcada i Reixac, a l’àrea metropolitana de Barcelona.

Les portes d’andana verticals (VPSD, per les seves sigles en anglès) suposen una alternativa a les portes actuals de moviment horitzontal que ja estan instal·lades a les línies automàtiques 9, 10 i 11 del metro de Barcelona, així com en altres metros del món. Consisteixen en una estructura vertical fixa amb unes guies per on llisquen dos panells rígids transparents amb un funcionament semblant al d’una persiana: es despleguen cap avall per establir una barrera física de prop de 160 centímetres d’alçada entre el tren i la vora de l’andana, o es pleguen cap amunt per deixar passar els viatgers que entren i surten del tren. Estan concebudes per a un accionament automàtic, sincronitzat amb el pas dels combois.

Adaptació a una gran varietat de metros

En comparació amb les portes lliscants horitzontals, les verticals presenten l’avantatge que ofereixen espais de pas molt més amples, superiors als 7 metres, i, per tant, no cal que els trens facin aturades d’alta precisió, ni que tots els trens tinguin exactament la mateixa distribució de portes. Per aquest motiu són adequades per a una gran varietat de línies, fins i tot les que combinen trens de sèries diferents, com passa en algunes del metro de Barcelona. A més, s’instal·len més ràpidament i més fàcilment que les portes horitzontals, cosa que redueix els requisits de reforç estructural i les afectacions al passatge durant la instal·lació, i tenen un cost de manteniment inferior, gràcies al fet que tenen menys quantitat d’elements mecànics.

Per a la prova pilot al metro de Barcelona s’ha triat la línia 11, que anteriorment ja ha estat banc de proves d’altres innovacions. Va ser construïda i posada en servei el 2003 com a convencional, i convertida posteriorment en línia automàtica. En aquest sentit, el 2008 l’estació de Can Cuiàs va ser la primera del territori espanyol que va disposar de portes d’andana automàtiques, abans que s’implantés la circulació sense conductor a la major part de la línia el 2009.

Les prestacions que s’espera comprovar suposen, en primer lloc, un benefici per als usuaris, ja que la separació física entre l’espai d’espera i el de circulació dels trens incrementa la seguretat personal, especialment en el cas d’aglomeracions.

Les noves portes eliminen el risc de caigudes i intrusions a les vies i suposen també un plus de seguretat i fiabilitat en el servei. Un altre avantatge podria ser la facilitat d’automatitzar la maniobra de canvi de sentit al final de la línia, cosa que comporta una reducció del temps i una millora de la freqüència de pas.