Publicitat
Publicitat

"Ells són petits, educar-los és un repte gran": 10 articles de Carles Capdevila sobre educació

Carles Capdevila, director de l'ARA, ha estat guardonat aquest dimecres amb el premi Marta Mata 2015 per la seva contribució a una visió "positiva i innovadora" de l'educació, que atorga cada any l'Associació de Mestres Rosa Sensat. Recollim alguns dels millors articles sobre educació que Capdevila ha publicat:

1. ' Carta d'agraïment als bons mestres artesans', publicat el 13 de setembre del 2015.

"Gràcies per la vostra vocació artesana, la de fer les coses ben fetes pel gust de fer-les ben fetes. Per entendre que la vostra feina no acaba quan ho heu explicat, sinó quan ho han entès. Per la il·lusió amb què enceteu el curs, dient com diem tots que fa mandra, però sentint íntimament les ganes de començar"

"Estimades i estimats mestres: Gràcies. Per la paciència que teniu amb els pares. Per l’estima que teniu pels nostres fills"

2. ' La mala educació del ministre Wert', publicat el 6 de maig de 2015.

"Sabem d’on venim, quant ens ha costat arribar fins aquí, ho devem a la gent que va lluitar en circumstàncies molt més adverses, i l’única manera d’agrair el passat i garantir el futur als nostres fills és continuar plantant cara. Sempre. Amb contundència, coratge, seguretat. I amb alegria, perquè les cultures són per fer-nos més feliços, contra els que ens volen amargar"

3. ' Ells són petits, educar-los és un repte gran', publicat el 23 d'agost de 2013.

"De tant en tant em trobo algú que em felicita per l'ARA (gràcies), i per la meva feina (moltes gràcies), i es mostra agradablement sorprès: "No les tenia totes sobre si te'n sortiries, com que abans feies allò dels nens..." Aquest elogi tan enverinat l'agraeixo en nom propi, però m'entristeix per tothom que es dedica a allò dels nens. Allò dels nens té un nom, se'n sol dir educació, i no se m'acut una missió més lloable, difícil i plena de gent preparadíssima que la d'encarrilar la canalla"

4. ' Deixar que els teus fills s'equivoquin', publicat el 20 de febrer de 2014.

"Sabem què no funciona, l’acomplexament, i també què funciona: la naturalitat, tenir les idees clares, la ironia, la seguretat. Deixar-los caure al parc si no els treus un ull de sobre, o deixar que suspenguin un examen si fas un control diari de com estudien requereix una fredor infreqüent"

"Fa temps que mestres i estudiosos de com eduquem les criatures alerten del sobreproteccionisme"

5. ' Sovint oblidem la sort que tenim d'anar a escola', publicat el 8 de març del 2015.

"Vaig recordar que el meu pare també havia de caminar per anar a estudiar, i el meu avi encara més. I li vam telefonar. L’avi feia 8 quilòmetres al matí i 8 a la tarda, de Collsuspina a Centelles, per anar als 'hermanus'. Mon pare en feia 5 d’anada i 5 de tornada, des de la casa de pagès on els cuidaven perquè la seva mare estava malalta fins als escolapis de Moià"

6. ' Carta (meva) als directors d'escoles i instituts', publicat el 8 de novembre de 2014.

"En primer lloc us vull agrair, com a pare, la vostra feina diària educant els nostres fills en uns moments en què us heu d’adaptar a noves maneres d’ensenyar, en què els heu de preparar per treure el millor d’ells mateixos i alhora estimular-los perquè s’adaptin a un món en crisi i treballin per millorar-lo"

7. ' Posem educació i cultura al mig: són la solució', publicat el 31 de gener de 2015.

"L’educació que es fa als esplais i agrupaments i casals, la de voluntaris que cohesionen barris des d’aquesta escola de la vida i la convivència, ha de deixar d’estar menystinguda i arraconada, pidolant ajuts i superant traves administratives, perquè també és la solució. Aborda de manera directa i eficient realitats dures i garanteix la inclusió social"

Pensament, educació i cultura són inversions i no poden ser acomplexades com a despesa.

8. ' Educació, i, en cas de dubte, més educació', publicat el 29 de maig de 2014.

"La recepta és educació i educació, i, en cas de dubte, més educació. Algú pot posar objeccions a la tesi dient que la majoria de culpables de les especulacions i les bombolles i el creixement de la desigualtat tenen estudis, o sigui que estudiar no ens fa millors persones. És una visió simplista. Si grates, la conclusió és la contrària"

9. ' L'escola necessita silenci per al dol', publicat el 20 de març de 2015.

"Fa uns quants anys vam tenir la desgràcia de viure la mort d’un nen que anava a la classe de la meva filla, d’un accident. Ho recordo encara amb dolor, i alhora m’ha quedat també l’admiració per com va saber gestionar l’escola, amb l’ajut de tota la comunitat educativa, aquell fet que ens espantava tant. Ho recordo ara i aquí per deixar clar que un centre escolar és un espai d’aprenentatge i de coneixement, que té gent preparada per assumir situacions molt adverses. I que se sap unir en moments de màxima dificultat"

10. ' No es posi la paraula 'educar' a la boca', publicat el 18 de maig de 2013.

"Envair no és educat. Agredir no és pedagògic. Crear conflictes no és didàtic. Imposar un retorn al passat no és millorar. La involució no és cap qualitat. La doctrina Wert ofèn en general per inadequada, inapropiada i antidemocràtica. I insulta en particular, quan la carpeta del ministre menteix deliberadament i escriu "millorar la qualitat educativa" on el que hauria de dir és "empitjorar la convivència a les aules"

 

Visibilitzant l'assetjament sexual

Més continguts de