Foment fitxa Pere Macias per coordinar els plans per a Rodalies a Catalunya

L'exdiputat de CiU va ser designat per Colau el 2016 per dirigir el projecte de connexió del tramvia

El servei de Rodalies representa una de les grans promeses incomplertes en matèria d'inversions de l'Estat a Catalunya. Millores i ampliació de la xarxa o projectes com ara el soterrament de vies són part dels compromisos pendents que la Generalitat reclama any rere any al ministeri de Foment. El nou ministre del ram, José Luis Ábalos, ha encarregat una actualització de tot el que està per fer i ha designat Pere Macias, exdirigent de CDC, per coordinar les futures actuacions que facin Adif i Renfe a Catalunya.

Macias va ser conseller de Política Territorial i d'Obres Públiques de la Generalitat amb Jordi Pujol, i coneix bé l'estat de les infraestructures catalanes. El ministeri li ha encarregat "articular els treballs per actualitzar la planificació" de les actuacions a la xarxa que han de fer Adif i Renfe. El departament de Territori i Sostenibilitat confia que el ministeri clarifiqui què implicarà aquesta coordinació i el conseller, Damià Calvet, ha insistit a l'ACN que la prioritat de l'Estat ha de ser, sigui quin sigui el paper de Macias, "complir" amb les inversions pactades i els pagaments dels dèficits d'explotació -és a dir del cost del servei- directament a la Generalitat que és qui gestiona el servei i no a través de Renfe. 

Calvet ha insistit que la Generalitat té "molt clares" les prioritats pel que fa a Rodalies, que passen per aconseguir tot el que significava el traspàs de la infraestructura a la Generalitat fa anys. En concret, el conseller s'ha referit a les inversions en infraestructura –via, catenària i estacions- i a "l'entrega de les quantitats pactades amb Renfe per prestar el servei". Ara mateix, Foment abona a Renfe la quantitat en concepte d'operador del servei en lloc de traspassar els recursos directament a la Generalitat "com es va pactar en el seu dia".

Rodalies arrossega deutes històrics pel que fa al compliment de les inversions. L'anterior pla d'actuacions, que comprenia del 2008 al 2015, va acabar amb només un 13% de les actuacions executades. A més, altres obres com el desdoblament de la R3 a Vic estan pendents i, de fet, la xarxa a Catalunya no s'ha ampliat des de fa 40 anys. A més, l'anterior ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va comprometre's a iniciar projectes llargament esperats com el soterrament de les vies a Montcada, l'Hospitalet i Sant Feliu.

Macias, exdiputat de l'antiga CDC, ja ha treballat per a governs de diferents colors polítics. A finals del 2016 va ser escollit pel govern d'Ada Colau a Barcelona per dirigir el projecte de connexió de les dues xarxes de tramvia metropolitanes, el Trambaix i el Trambesòs. El nomenament d'un històric de Convergència va sorprendre perquè el grup de CiU a l'Ajuntament, liderat per Xavier Trias, s'oposava al projecte de connexió a la ciutat. La feina que Macias havia de fer per al govern dels comuns va acabar aquest 31 de juliol.

Ara Pere Macias passarà a formar part de l'estructura tècnica del govern socialista de Pedro Sánchez. A més, treballarà en coordinació amb el president de Renfe, Isaías Táboas, que va formar part del govern de José Montilla a la Generalitat com a secretari de la Presidència. Entre els fitxatges d'expolítics catalans que ha fet el nou executiu socialista hi ha també el de l'exlíder d'ICV Joan Herrera, que dirigeix des del juliol l'Institut de Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE).