Societat 24/02/2017

Cau la producció d'oliva i puja el preu de venda de l'oli a granel

La manca de pluges, les gelades tardanes i una campanya més curta han perjudicat la collita

Mònica Mombiela
2 min
El nou sistema permet que la pasta de l'oliva perdi el mínim de matisos abans d'arribar a la tafona. / M.B.

LleidaLa DO Garrigues ja preveia abans d’iniciar la campanya que la producció d’oliva d’enguany no seria tan generosa com la de l’any passat, quan es va arribar als 3,2 milions de quilos. Enguany, la baixa producció, d’uns 2,5 milions a Lleida, i la creixent demanda d’oli del mercat italià han disparat el preu de l’oli a granel. El president de la DO Garrigues, Enric Dalmau explica que s’estan fent vendes per sobre dels 4 euros el litre d’oli a granel a Itàlia. Aquests preus fa molts anys que els agricultors de les Garrigues no els veien, segons Dalmau. La manca de pluges ha fet perdre la meitat de la collita a les zones que no disposen de reg de suport. A més, la campanya també ha estat curta i les gelades tardanes no han ajudat a la recol·lecció.

Una producció bona hauria permès recollir 6 milions de quilos, una quantitat òptima per al potencial de les finques de la demarcació de Lleida. A la cooperativa de Juncosa de les Garrigues enguany també han tingut una collita molt minsa i han anat venent tot l’oli produït durant la campanya a uns preus bastant més alts que l’any passat: 3,95 euros el litre, quan l’any passat anava entre 3,40 i 3,60 euros. “Els preus de l’oli a granel han pujat entre un 15 i un 20% però ja no els podem gaudir perquè hem exhaurit la producció”, destaca la gerent de la cooperativa, Àngels Araque. La situació es repeteix a la majoria de cooperatives de la DO Garrigues, que han venut fins al gener tot l’oli a granel destinat a Itàlia i a altres països europeus.

La majoria de cooperatives de les Garrigues el que tenen ara és oli envasat que venen a les seves instal·lacions o via internet i els preus no han pujat tant com a granel, perquè l’any passat ja van ser bons per al sector. Així, les cooperatives poden arribar a vendre el litre d’oli envasat entre 4,2 i 4,9 euros. Amb tot, la venda al consumidor també s’ha avançat, ja que els clients fidels volen garantir-se el producte i en època de poca producció n’avancen l’adquisició.

A Espanya la situació és similar i la producció i la carrera alcista dels preus podria no haver acabat. “La qualitat de l’oli és molt bona tot i el poc rendiment que s’ha pogut treure a causa de la sequera”, diu Dalmau.

El sindicat Unió de Pagesos considera que la campanya de l’oliva resultarà “bona” ja que els preus actuals són “adequats” per als productors i permeten mantenir l’activitat. UP recorda que els preus es van reduir un 50% en un període de 5 anys, entre el 2008 i el 2012, i “es va posar en perill el futur de moltes explotacions”.

El departament d’Agricultura estima per a la campanya 2016-2017 una collita de 133.600 tones d’olives respecte a les 142.139 de la campanya anterior, mentre que la previsió de producció d’oli és de 23.418 tones respecte a les 26.541 de l’any passat. A escala internacional, la campanya d’enguany té un nivell de producció per sota de la mitjana, amb 2.695.000 tones, de les quals 1.875.000 es produeixen a la Unió Europea i 1.311.000 a l’estat espanyol, segons dades de la Comissió Europea.

stats