Societat 04/12/2017

Les mesures per reduir els vehicles al Montseny seran permanents

Hi haurà un servei de bus des de l'estació de Sant Celoni a la primavera i la Diputació busca un lloc per a un nou aparcament

Paula Paño
3 min
Imatge de  la carretera d’accés al Parc Natural del Montseny, 
 Amb els cotxes al voral.

BarcelonaLes mesures per reduir la presència de cotxes al Montseny seran permanents a partir de la primavera. Després d'una prova pilot assajada durant tres caps de setmana i un dia festiu aquesta tardor, les alternatives per ordenar el trànsit de cotxes a la zona i potenciar el transport públic per accedir al parc -amb un servei de bus des de l'estació de Sant Celoni- es mantindran, segons ha anunciat aquest dilluns la Diputació de Barcelona, sense concretar encara una data.

L'objectiu és acabar amb la saturació de vehicles privats alguns caps de setmana i evitar l'aparcament als vorals de la carretera. És per això que a partir de la primavera l'accés al Montseny comptarà amb dos nous serveis. D'una banda, hi haurà un servei d'autobús que recorrerà els indrets amb més interès a la zona i connectarà des de la Renfe fins a la vall de Santa Fe amb diverses parades. La Diputació treballa perquè sigui un servei regular amb tarifa integrada i no descarta replicar aquesta mateixa solució per a altres indrets del parc com ara Fontmartina.

D'altra banda, també treballen per trobar un emplaçament on ubicar-hi un nou aparcament de vehicles privats que permeti, des d'allà, l'accés a la vall utilitzant el servei de transport públic. Durant la prova pilot es va crear una zona d'aparcament provisional a Campins amb 500 places però era en terreny privat i ara se n'està buscant una altra que serà més petita, segons han explicat fonts de la Diputació de Barcelona.

Aglomeracions puntuals a Sant Celoni

Els caps de setmana en què es van assajar les noves mesures els resultats van ser positius, segons el balanç. Unes 400 persones van fer la ruta entre Campins i Santa Fe i 150 entre l'estació de Sant Celoni i Campins el cap de setmana del 28 i 29 d'octubre. El dia de Tots Sants, el servei va continuar a l'alça: 120 persones van fer servir la ruta entre l'estació i Campins i uns 300 entre Campins i Santa fe. En total, la Diputació de Barcelona calcula que més de 1.186 persones van utilitzar aquest servei durant la prova pilot.

La nota negativa, però, van ser les aglomeracions puntuals a primera hora del matí sobretot a les sortides de l'estació de Sant Celoni fins a Campins, amb esperes de més de 45 minuts. Els responsables reconeixen que van quedar sorpresos perquè entre un 30 i un 40% de les persones que van fer ús dels autobusos van arribar en tren des de casa seva.

Constaten que això és positiu perquè la prova ha reduït el nombre de vehicles privats i ha promogut la utilització del transport públic. "Estem molt i molt satisfets de com ha anat aquesta prova pilot. Encara hi ha aspectes que hem de millorar, però creiem que hem trobat la solució al problema. Pot ser una solució que podrem replicar a altres bandes del parc del Montseny. Volem que això es tiri endavant", ha assegurat el diputat adjunt d'Espais Naturals, Jesús Calder.

Un 95% menys de multes

Els resultats de la prova pilot també són satisfactoris per als vehicles. No hi va haver col·lapses a la carretera i tot i que hi havia cotxes de particulars, van baixar molt les multes per mal estacionament, fins a un 95% menys de sancions, segons dades de la Diputació. Els vehicles privats no van impedir la lliure circulació a la carretera BV-5114 ni l'accés a camins particulars -com havia passat abans de la prova pilot-.

Aquesta baixada s'atribueix al fet que la instauració del transport públic va fer minvar l'afluència de cotxes, i, per tant, podien estacionar millor. Tot i això, el pàrquing habilitat de Campins només va omplir 132 places de les 500 que té disponibles. Per tant, creuen que és prou gran com per cobrir la demanda.

La conclusió de l'estudi és prou positiva com per preveure que, de cara a la primavera, aquesta mateixa solució per acabar amb el col·lapse de vehicles privats pugui aplicar-se a altres zones del Montseny com Fontmartina.

stats