Societat 31/03/2015

Un passatger va enregistrar amb el mòbil els últims minuts del vol de Germanwings

El vídeo, localitzat entre les restes de l'aparell i al qual han tingut accés 'Paris Match' i 'Bild', confirma les dades de la caixa negra 

Ara
2 min
Membres dels equips de rescat treballant a la zona on es va estavellar l'avió / EFE

BarcelonaEls equips de rescat que treballen en el lloc on ara fa una setmana es va estavellar el vol de Germanwings procedent de Barcelona han trobat una gravació feta per un dels passatgers de l'avió amb el seu telèfon mòbil. La troballa ha estat confirmada per fonts de la investigació al setmanari francès 'Paris Match' i al diari alemany 'Bild', en una altra filtració. L'enregistrament confirma les dades de la caixa negra recuperada, però permet fer-se una idea de com es van viure els últims minuts, no des de la cabina dels pilots, sinó des dels seients dels passatgers.

De la gravació es desprenen alguns detalls importants. El primer és que els passatgers van ser conscients en tot moment del que estava passant. En un primer moment el fiscal de Marsella va assegurar que els passatgers només van adonar-se de què passava en els instants finals. Aquesta versió era estranya, ja que l'entrada a la cabina no està amagada, i tots els passatgers de les primeres files havien de veure com el pilot intentava entrar. Segurament el fiscal va donar la seva versió per no afegir més patiment als familiars, però la gravació trobada ho desmenteix. Set minuts abans d'estavellar-se ja se sentien crits.

L'altre extrem que puntualitza el vídeo és que el pilot demana que li portin una palanca des de la part de darrere de l'avió. Poc després se senten violents cops amb un so metàl·lic. La gravació també apunta que l'impacte es va produir en dos moments. En un primer moment és una de les ales la que xoca contra la muntanya, moment en el qual se senten crits. El segon impacte és el definitiu. Entre la informació de la caixa negra i la gravació del mòbil del passatger es pot reconstruir la seqüència dels fets, recollida pel 'Paris Match' i el 'Bild':

10:28 El pilot es descorda el cinturó de seguretat, mou el seient i surt de la cabina. Parla amb el copilot: "Tu controles ara". La resposta de Lubitz: "Espero".

10:30 Lubitz es queda sol a la cabina, bloqueja la porta i reprograma el pilot automàtic.

10:33 La torre de control de Marsella es posa en contacte amb l'avió en notar que l'aparell baixa sense motiu. Se sent la veu del capità: "Sóc jo". Agafa un extintor o tanc d'oxigen i colpeja la porta. Diu: "Per l'amor de Déu, obre la porta".

10:34 Se sent una alarma, 'Sink rate, pull up'. A la cabina se sent el soroll dels passatgers que corren pel passadís.

10:35 El pilot demana que li portin una palanca de la part de darrere de l'avió. Se senten cops metàl·lics contra la porta.

10:37 Se sent una segona alarma: 'Terrain, pull up'. El capità crida: "Obre la maleïda porta!".

10:38 L'avió vola a 4.000 metres. La respiració de Lubitz, que du la màscara d'oxigen, és normal.

10:40 Se sent un soroll violent, seguit dels crits dels passatgers i d'una alarma. L'ala dreta ha xocat amb una muntanya.

10:41 L'avió s'estavella.

stats