Societat 24/04/2011

El primer tram pendent de l'Eix Diagonal entrarà en servei aquest estiu

El conseller Lluís Recoder diu que la resta de l'obra s'inaugurarà el 2012

Acn
2 min
Interior del túnel del Montgròs, que forma part de l'Eix Diagonal

BarcelonaEl conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha avançat a l'ACN que el primer dels trams pendents d'entrar en servei de l'Eix Diagonal, entre Vilanova del Camí i Castellfollit del Boix, s'inaugurarà aquest estiu, abans del termini previst. Recoder també ha explicat que la resta d'aquesta via de 67 quilòmetres, que unirà el Garraf, l'Alt Penedès, l'Anoia i el Bages, començarà a funcionar el 2012. El conseller ha valorat com a "molt important" que aquesta infraestructura "no radial" passi en uns mesos a enllaçar aquestes quatre comarques i ha assenyalat que l'Eix Diagonal tindrà la facultat d'obrir "noves relacions humanes i econòmiques entre les ciutats i els pobles" d'aquesta zona.

Recoder ha fet una analogia entre els efectes que l'Eix Transversal va tenir per les comarques de Girona, la Catalunya Central i Ponent, i l'impacte que representarà el futur Eix Diagonal pels territoris al voltant de Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès, Igualada i Manresa. Segons ha explicat el conseller, la C-25 va fer que "comarques que eren veïnes, però que vivien d'esquena", comencessin a mantenir "una relació intensa des de tots els punts de vista".

"Aquesta és una obra que no està afectada per la contenció pressupostària de la Generalitat", ha afegit Recoder, ja que l'executa una empresa adjudicatària i l'administració catalana "comença a pagar" a partir del moment en què es lliuri l'obra acabada. D'aquesta manera, ha esclarit el conseller, "el problema" de la càrrega econòmica que ha d'assumir la Generalitat es posposa. Tanmateix, el conseller ha considerat positiu que la carretera estarà funcionant "abans dels terminis previstos", que indicaven que l'Eix Diagonal es posaria en servei durant la segona meitat de 2011 i 2012.

Actualment ja estan construïts els trams entre Igualada i Puigdàlber (C-15) i entre Castellfollit del Boix i Sant Salvador de la Roca (C-37), que representen gairebé la meitat de l'extensió d'aquesta via. Les obres per completar l'Eix Diagonal es van iniciar entre febrer i abril de l'any passat, amb un pressupost de 368,4 milions d'euros. La infraestructura es va concebre per unir la Catalunya interior amb la costa a través d'una carretera segregada d'un carril per sentit, excepte el tram de 13 quilòmetres entre Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès, que tindrà les característiques d'una autovia.

Segons el Departament de Territori i Sostenibilitat, les obres avancen "a bon ritme" i, a més de l'execució dels nous trams, també s'adequaran al nou eix viari els 32 quilòmetres restants que ja estan en funcionament, a través d'elements de seguretat viària, reforçament del ferm o una millora de la senyalització. Tota l'obra també comptarà amb elements d'integració ambiental, amb tècniques de bioenginyeria com el talús royal.

stats