Societat 31/10/2016

Picabaralla entre Govern i ministeri pel telèfon d'atenció als casos de 'bullying'

La Generalitat acusa el govern espanyol d'envair competències en posar en marxa un servei d'atenció telefònica pels casos d'assetjament escolar

Ara
2 min
Dolor a l’aula. ‘Stop bullying’

BarcelonaXoc entre la Generalitat i el ministeri d'Educació pel telèfon d'atenció als casos de 'bullying'. El Govern ha retret a l'executiu espanyol la posada en funcionament a partir de dimarts 1 de novembre, de manera unilateral, d'una altra línia telefònica d'atenció als casos d'assetjament escolar paral·lela a la que ja està en funcionament a Catalunya. El Govern considera que aquesta mesura envaeix les seves competències i ha avisat que la decisió entra en contradicció amb una directriu del 2010 del mateix ministeri en què establia que aquest servei era responsabilitat de les comunitats.

La mesura del ministeri, avançada aquest dilluns per RAC1, ha provocat la resposta immediata del Govern. Ricard Calvo, director de la DGAIA, ha defensat que el telèfon de la Generalitat –el 116 111– està homologat per les institucions europees i s'usa en moltes comunitats autònomes. A més, ha lamentat en declaracions recollides per l'ACN que el ministeri posi en marxa una altra línia "sense ni tan sols una comunicació formal ni explicar-nos-en el protocol d'actuació".

Els departaments de Treball, Afers Socials i Famílies i el Departament d'Ensenyament han anunciat aquest mateix dilluns que reforçaran el telèfon Infància Respon per donar a conèixer encara més aquest servei de suport als menors assetjats a les escoles i al seu entorn, i garantir així un suport "àgil i eficaç". L'actuació de la Generalitat pretén incidir, especialment, en l'assetjament en centres educatius, 'ciberassetjament' i en altres maltractaments o abusos sexuals a infants i adolescents.

Durant el mes que ve, l'objectiu del Govern és reforçar el circuit d'atenció, derivació i intervenció per tal de garantir-ne la derivació especialitzada i millorar la coordinació amb als centres. Segons el departament d'Afers Socials, es vol donar una resposta "immediata i experta en tot moment".

Calvo ha explicat que aquest reforç s'ha propiciat per la situació de duplicitat que es produirà ara amb el del ministeri. Entenen l'ocasió com una "oportunitat" per enfortir encara més el telèfon català, que és el que els pares i els professionals "ja coneixen". A més, també esperen que els alumnes "tinguin més present aquest telèfon".

El director de la DGAIA també ha assegurat que no sap què passarà quan algun jove denunciï un cas de 'bullying' al telèfon del ministeri. “Entenem que el que seria mes lògic és que es contactés amb el 116 111 i respondre nosaltres", ja que argumenta que la Generalitat té "clares i treballades les línies i protocols entre Mossos d’Esquadra i Ensenyament per donar una resposta àgil i ràpida a aquest tipus de situacions”. Malgrat tot, ha volgut precisar que és una “hipòtesi” en no haver rebut cap comunicació del govern espanyol clarificant-ho.

El telèfon 116 111 Infància Respon és gratuït i està operatiu les 24 hores al dia durant els 365 dies de l'any. Durant els nou primers mesos d'existència, ha atès 10.265 trucades, la major part de professionals, pares i mares, i ara vol promocionar-se als equipaments, centres i àmbits on els menors desenvolupen activitats per tal que coneguin millor aquesta eina que està al seu servei.

stats