Societat 09/07/2014

Un de cada sis alumnes de l'Estat té problemes per resoldre qüestions senzilles d'economia domèstica

L'informe PISA sobre competència financera dels estudiants de 15 anys revela les mancances dels alumnes escolaritzats a l'Estat

Europa Press
2 min

MadridUn de cada sis alumnes de l'Estat de 15 anys (16,5%) té dificultats per resoldre assumptes senzills d'economia domèstica, com distingir factures, prendre decisions sobre despeses quotidianes o utilitzar una targeta de crèdit, segons el Programa per a l’Avaluació Internacional dels Alumnes (PISA) 2012 de l'OCDE sobre competència financera.

L'informe, presentat aquest dimecres, torna a situar l'estat espanyol, amb 484 punts, per sota de la mitjana dels 18 països participants, tretze d'ells, de l'OCDE (500 punts), i només per davant de Croàcia (480 punts), Israel (476), Eslovàquia (470), Itàlia (466) i Colòmbia (379). La llista l'encapçala Xangai-Xina amb 603 punts (120 més que Espanya), seguida de Bèlgica (541), Estònia (529) i Austràlia (526).

La prova sobre competència financera dels estudiants de 15 anys, que l'OCDE realitza per primera vegada, mesura el grau de coneixement i les destreses necessàries al final de l'etapa obligatòria, ja que els alumnes d'aquesta edat han d'afrontar la decisió entre accedir a una ocupació o continuar estudiant. "Les finances formen part de la vida diària de molts adolescents, que ja són consumidors de productes financers, com un compte bancari", apunten des de l'OCDE.

En els centres escolars que van participar al PISA 2012, que mesura el nivell en matemàtiques, lectura i ciències, es van triar aleatòriament vuit alumnes per realitzar la prova financera. En total la van fer 29.000 alumnes, la qual cosa representa nou milions d'adolescents de 15 anys de 18 països o economies. A l'estat espanyol, un total de 1.108 alumnes de 179 centres escolars van fer aquest exercici.

Si es comparen els resultats en competència financera i en matemàtiques, els estudiants de l'Estat rendeixen com s'esperava, per sota de la mitjana dels països participants. No obstant això, els millors en matemàtiques i en lectura no rendeixen tan bé en matèria d'economia domèstica. El percentatge d'alumnes espanyols que arriben a resultats excel·lents en aquest exercici financer se situa en el 3,8% enfront del 9,7% de la mitjana de l'OCDE.

stats