Societat 02/05/2012

El govern espanyol enllesteix el pla per liberalitzar les Rodalies de Renfe, segons 'Cinco Días'

L'executiu vol que la xarxa es liciti en franquícia a partir del 2013 i que hi hagi competència a l'AVE

Ara
2 min
CARA A CARA A LA SAGRERA  Recoder i Pastor es van trobar per últim cop ara fa quinze dies a Barcelona, on la ministra va visitar la Sagrera i el Clot.

BarcelonaLa vicepresidenta espanyola, Soraya Sáenz de Santamaría, va anunciar dilluns que el consell de ministres d'aquest divendres liberalitzarà "serveis de transport". Saénz de Santamaría no va voler concretar més, però avui el diari 'Cinco Días' avança que l'executiu prepara el pla per liberalitzar els serveis ferroviaris de passatgers. El disseny preveu que els nuclis de Rodalies i els trens regionals es licitin en franquícia a partir del 2013. També es vol que les diferents empreses de Renfe transportin viatgers a la xarxa de l'AVE i de llarg recorregut a partir del 2014. L'operadora pública es mantindrà com a empresa de referència en el nou escenari, però haurà d'afrontar una profunda renovació.

'El País' també fa referència aquest dimecres al pla per liberalitzar els trens i diu que el ministeri de Foment té damunt la taula un informe elaborat per personal d'Ineco –una enginyeria de transports que depèn del ministeri– que recomana la privatització total de l'operador ferroviari. El text estableix un calendari d'actuacions que fixa l'1 de gener del 2013 com la data límit per a la venda de Renfe-Mercancias. Reclama, a més, la liberalització del mercat del transport de viatgers per ferrocarril i la transferència de Feve –els ferrocarrils de via estreta– a les comunitats autònomes d'Astúries i Cantàbria. També recomana que la privatització de passatgers –Rodalies inclosa– es faci a través d'una oferta pública de venda (OPV) abans de l'1 de gener del 2014.

El Govern ho té tot a punt

La Generalitat, que té transferida la gestió de les Rodalies, haurà de convocar el concurs per franquiciar el servei. El Govern fa temps que reclama poder-ho fer per acabar amb els dèficits de la xarxa i, de fet, la UE obliga Espanya a introduir competència als trens espanyols entre el 2015 i el 2017.

El Govern ja fa mesos que ha decidit avançar feina per a quan sigui l'hora i ha redactat un contracte de servei que no trenca res i que ofereix prioritàriament la gestió a Renfe. Només Renfe, que a Espanya conserva el monopoli mentre s'obre al mercat internacional en línies de gran recorregut privades, té ara mateix 256 trens disponibles de Rodalies i Regionals que cobreixen les més de 1.500 circulacions que es fan a la setmana a Catalunya.

Els altres possibles competidors, segons va dir recentment el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, poden tenir "6, 12, 26 o 40 trens" i, per això, el contracte de servei que ha elaborat el Govern no preveu la possibilitat de revocació anticipada total del contracte, però sí la parcial de línies de tren en les quals s'efectuï un mal servei per part del gestor. "Una substitució de cop és impossible", va dir Recoder.

stats