El repte d’acabar amb un règim fiscal fet d’excepcions

D’aquí al 2020 les emissions de CO 2 que genera el global del sector de l’aviació augmentaran un 70% respecte al 2005, segons dades de la Comissió Europea. Aquest augment es deu en part al fet que aquest és un dels mitjans de transport que més creix, segons les organitzacions ecologistes, perquè volar és cada cop més barat. Part d’aquest creixement es deu, com admet la mateixa CE, al fet que “l’aviació té un règim fiscal únic”. Per això, les autoritats centren les mesures per reduir les emissions en la fiscalitat, tot i que hi ha altres propostes sobre la taula, com ara ampliar l’oferta de trens nocturns entre capitals.

Un informe recent de la UE explica que en molts països el sector de l’aviació està subjecte a impostos específics, com un recàrrec d’enlairament o un de solidaritat. Al mateix temps, però, puntualitza que “el combustible sovint està exempt d’impostos i molts països no cobren IVA als bitllets”. Per exemple, de mitjana, un passatger espanyol paga 2,5 euros d’impostos per a vols domèstics i internacionals. Al Regne unit, en canvi, són uns 40 euros per passatger. Per això, activistes, polítics i governs proposen mesures fiscals per intentar forçar el sector a reduir les seves creixents emissions de gasos d’efecte hivernacle. La UE assegura que l’eina més poderosa de la qual disposa en aquest sentit és el règim de comerç de drets d’emissió, pel qual les instal·lacions i empreses que tenen activitats que provoquen emissions de CO 2 tenen un màxim d’emissions permès que, a més, han d’adquirir o comprar a través de subhasta. Des del 2012 l’aviació està legalment sota el paraigua d’aquest sistema, i aquest és un dels arguments que esgrimeix el sector per assegurar que actua contra la crisi climàtica. Tot i això, com recorda l’ONG Transport&Environment, el sector només ha de comprar un 15% dels drets d’emissió i la resta els adquireix de manera gratuïta. Els vols extraeuropeus queden fora d’aquest marc, cosa que deixa només sota aquest sistema un 40% de les emissions del sector a Europa.

Per això, l’especialista en clima i energia de Greenpeace Ansgar Kiene considera el sistema “insuficient”. Estats continentals com els Països Baixos, Bèlgica i França han proposat aplicar una taxa a l’aviació que, idealment, projecten a escala europea. D’altra banda, països com Suècia, Suïssa, Dinamarca o Àustria s’han proposat revitalitzar els trens, per exemple, augmentant l’oferta de trajectes nocturns entre capitals. Tot i això, actualment els esforços s’estan centrant en augmentar la càrrega impositiva sobre el sector per reinvertir els diners en la transició climàtica.