EDUCACIÓ

Un robatori cada dos dies en escoles i instituts

Els lladres entren als centres de nit buscant diners en metàl·lic i aparells informàtics

“M’agradaria fer una donació per ajudar a comprar instruments. Pots enviar-me un missatge privat?” El comentari el va escriure fa uns dies el conegut pianista James Rhodes al Facebook d’Aula Orquestra, un projecte dedicat a l’ensenyament musical. Rhodes era un dels milers de persones que van voler col·laborar amb l’entitat, que fa classes a tots els nens de segon de primària de Santa Margarida de Montbui (l’Anoia), quan va denunciar a les xarxes el robatori de 18 violins i 4 violoncels de l’Escola García Lorca d’aquest municipi. Aquest és l’últim cas d’una nova onada de robatoris en escoles i instituts de Catalunya: segons dades facilitades pel departament d’Educació a l’ARA, ja hi ha hagut 86 robatoris en centres educatius aquest 2019. És a dir, un cada dos dies. El ritme és força superior al 2018, en què durant tot l’any se’n van registrar 115.

Segons expliquen les escoles, els lladres -a vegades són exalumnes que hi van a fer bretolades- entren de nit i, si poden, en períodes de vacances escolars. Ho fan rebentant portes i finestres, i busquen diners en metàl·lic, malgrat que les escoles afirmen que només en comptades ocasions guarden diners en efectiu a l’edifici. Per això els centres creuen que, quan els lladres s’adonen que no hi ha gaires diners, acaben enduent-se els aparells informàtics que troben, com ara ordinadors, portàtils o tauletes digitals, dispositius que es poden revendre fàcilment.

A l’Escola Nou de Quart (Gironès) hi van entrar només fa uns dies. Un grup de professors que feia una formació el dissabte 27 d’abril va trobar-se l’escola “desordenada” i amb “alguns desperfectes”, com una finestra trencada, però no van veure que hi faltés res. Dilluns es van adonar que havien tornat a entrar durant el cap de setmana, aquest cop a través de l’aula de psicomotricitat. “Estem en barracons i la seguretat és molt precària”, lamenta el director, Xavier Alsina. Segons diu, semblava “com si algú hagués entrat a jugar de nit a l’escola”. Els van robar sis portàtils, 13 tauletes digitals “molt senzilles” i material informàtic, com altaveus o auriculars. Un botí que no han pogut recuperar i que, a preu de mercat, equival a uns 4.000 euros.

Uns dies després els Mossos d’Esquadra van denunciar dos menors veïns del poble pel robatori a l’escola. Els fets han acabat sent objecte de debat a l’aula. “Hem treballat i debatut sobre els estigmes socials d’alguns col·lectius, i hem intentat parlar d’aquests fets amb els alumnes perquè ells no ho facin”, comenta Alsina.

Un botí amb valor pedagògic

El cas de Montbui ha estat ben diferent: primer, perquè el material robat pràcticament no tenia valor econòmic i, segon, perquè els lladres han acabat tornant el botí als propietaris. La setmana passada els mestres del García Lorca van veure que faltaven els instruments musicals, però no hi havia cap finestra trencada ni cap pany forçat. “No sabíem si recuperaríem els diners a través de l’assegurança perquè no era un robatori amb violència, sinó que podia ser un furt”, explica a l’ARA Neus Carles, presidenta d’Aula Orquestra. Segons les dades dels Mossos, el 2018 hi va haver 9.216 robatoris amb força en llocs que no són ni domicilis ni empreses ni vehicles: un 3,6% més que l’any anterior.

Els agents van animar l’Aula Orquestra a fer públic a les xarxes el que havia passat. “Ho vam penjar perquè la gent de l’Anoia ho veiés i estigués alerta als contenidors o a Wallapop”, explica la presidenta. La resta és història: el cas es va fer viral i l’entitat va rebre una allau de solidaritat, des de propostes de donatius econòmics d’empreses i particulars fins a gent que els volia fer arribar instruments. “Jo personalment tenia l’esperança que sortirien, però no m’esperava que fos tan ràpid”, admet Neus Carles. Just avui fa una setmana, els violins i violoncels robats (dos dels quals trencats) van aparèixer al pati de la llar d’infants que hi ha al costat de l’escola.

“Els instruments tenien més valor pedagògic que econòmic”, assegura Neus Carles. El robatori va posar en perill els assajos i el concert final de curs, programat per d’aquí a un mes. Ara, amb el material un altre cop a lloc, el centenar d’alumnes de segon de primària podran seguir preparant l’obra. L’entitat demana que tothom que els ha ofert un cop de mà doni antics instruments a entitats sense ànim de lucre com la seva per donar-los una segona oportunitat.

Més continguts de