Societat 09/11/2013

Vila confia que els problemes “urgents” de Rodalies se solucionin en un any i mig

El conseller de Territori i Sostenibilitat, que espera "arrencar un compromís" de Foment, reitera que calen 300 milions d'euros per "remuntar el servei" i acabar amb "les incidències"

Acn
2 min

BarcelonaEl Govern vol arrencar un compromís clar d'inversió del ministeri de Foment en la xarxa de Rodalies de Catalunya. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, s'ha mostrat optimista dos dies abans d'afrontar la reunió que té prevista dilluns amb la ministra de Foment, Ana Pastor, per abordar quines són les mancances ferroviàries i fixar les inversions necessàries per acabar amb les incidències. Vila ha reiterat que cal "afrontar d'urgència" i en el termini d'un any o màxim un any i mig actuacions per valor de 306,6 milions d'euros. "Si no fem això, continuarem tenint problemes", ha assegurat el conseller. Les actuacions estan relacionades, sobretot, amb la modernització de la infraestructura.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha assegurat que serà molt senzill avaluar l'èxit o el fracàs de la reunió que té dilluns amb Pastor per abordar els problemes de la xarxa de Rodalies a Catalunya. "Portem un ordre del dia molt precís i una proposta molt concreta", ha afirmat Vila, que afronta la trobada amb un clar objectiu final: arrencar un compromís d'inversió que permeti posar punt final a les incidències i als problemes constants que hi ha a Rodalies.

"És evident que el problema és molt greu, perquè la xarxa de Rodalies està molt estressada i necessita propostes urgents", ha exposat el conseller, que ha recordat que, pel Govern, cal una inversió urgent de 306,6 milions d'euros en el termini d'un any o un any i mig. Segons Vila, aquests diners, calculats fins a l'últim cèntim, són els necessaris per posar punt final a les incidències i "remuntar" la xarxa.

"Exercici de responsabilitat"

Santi Vila ha assegurat que des del departament de Territori i Sostenibilitat han fet un exercici de responsabilitat "molt gran" deixant de banda els 4.000 milions d'euros de la disposició addicional tercera de l'Estatut i afinant quina és la necessitat real de la xarxa de Rodalies. "El govern de Catalunya serà molt exigent", ha afirmat Vila, que assegura que, amb aquesta decisió, el ministeri de Foment s'hi "juga molt". "Hem apropat posicions en matèria d'infraestructures, però l'eficàcia de les Rodalies és un punt clau", ha afirmat.

La ministra de Foment i el conseller Vila es reuniran dilluns per abordar la negociació del pla d'actuacions prioritàries de Rodalies. La reunió es produeix després que el conseller demanés públicament al ministeri un compromís inversor i un calendari amb les mesures que permetrien una millora a curt termini de la fiabilitat i la seguretat de la xarxa de Rodalies. Sobre la taula, el Govern porta un document de negociació redactat a principis d'octubre. Aquest document es formula a partir de les incidències que ha tingut la xarxa en els darrers anys i totes les obres es prioritzen en funció de la millora real de servei que comporten.

El document recull part de les obres previstes en algunes de les partides del pla de Rodalies (especialment les de modernització d'infraestructura i estacions) i algunes propostes noves. Algunes de les obres que proposa el Govern són, per exemple, substituir els circuits de via de la línia Arenys-Mataró-l'Hospitalet. Aquesta tindria un valor de 7,09 milions. L'any 2011 hi va haver 28 avaries relacionades amb aquests circuits. També inclouen propostes de millora d'accessibilitat i informació a 16 estacions com la de Sant Andreu Arenal, la de Granollers Centre o la de Mataró.

stats