Societat 17/02/2016

El setge als vehicles privats s’estreny a l’àrea de Barcelona

Govern i AMB han anunciat vetos i impostos que encara s’han de concretar

M.m.m.
2 min
Les rondes de Barcelona concentren alguns dels indicadors de contaminació més elevats de la ciutat.

Barcelona“Més pedals i menys motors”, va expressar l’alcaldessa Ada Colau en la sessió del Pacte per la Mobilitat del 22 de gener. Tres dies després, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) anunciava la seva voluntat de prohibir la circulació dels vehicles dièsel més antics a les zones on la qualitat de l’aire és pitjor.

Les restriccions, segons va apuntar el vicepresident de mobilitat i transport de l’AMB, Antoni Poveda, s’aplicarien a partir del 2018, primer sobre els vehicles fabricats abans del 1996 -un 4% del parc- i després s’estendrien progressivament fins que s’apliqués una protecció més severa. A Europa va ser Londres que, de manera pionera l’any 2003, va començar a cobrar un peatge especial al centre de la ciutat per evitar la contaminació. Aquesta idea s’ha reproduït amb variacions, però, més enllà dels anuncis d’intencions, encara no ha tingut una aplicació punitiva concreta a l’entorn de la capital catalana.

La renovació del pla de la qualitat de l’aire, duta a terme per la Generalitat el 2013, va obrir la porta a incloure mesures d’aquest tipus, centrades estrictament en contaminats com els NO x o les PM10. Catalunya sí que ha aprovat recentment un impost sobre l’emissió de CO 2 dels vehicles, però ho ha fet dins de la llei de canvi climàtic perquè s’entén que es tracta d’un gas precursor de l’escalfament global. Anteriorment s’havia anul·lat la normativa del tripartit que limitava la velocitat en els accessos a la ciutat a 80 kilòmetres per hora, ja que es va creure que no resultava efectiva. Aquesta limitació, a més, havia aixecat una allau de crítiques que consideraven que la mesura era recaptatòria. En aquest context, el nou Govern va centrar el missatge en fer pedagogia creant, per exemple, els períodes de contaminació elevada, durant els quals cal reduir l’activitat de determinades indústries, per exemple.

Impostos a la vista

En qualsevol cas, la solució al problema de la contaminació, amb dos processos sancionadors sobre la taula incoats per Europa, requereix mesures addicionals. La direcció general de Qualitat Ambiental n’ha definit algunes durant els últims mesos, com ara l’aplicació d’un impost específic per a cada desplaçament en cotxe o la modulació del preu dels peatges, dels aparcaments i del transport públic durant els episodis de contaminació més elevada.

Per fer-ho, però, cal implantar un sistema de mobilitat intel·ligent i variable -ja hi ha descomptes per als vehicles més nets- i, sobretot, etiquetar els vehicles seguint criteris ambientals. Aquest últim pas ja és damunt la taula del Govern, que en paral·lel treballa per definir com es poden implantar les zones urbanes d’atmosfera protegida (ZUAP) dins de cada ciutat. Mentrestant, especialment en èpoques poc plujoses, la contaminació continuarà acumulant-se en l’aire.

stats