Societat 10/02/2016

La síndica de Barcelona exigeix a l'Ajuntament que actuï contra les tarifes funeràries abusives

La defensora dels barcelonins conclou que el consistori hauria d'adaptar la seva ordenança a la legalitat i proposa canvis en la concessió de tanatoris per afavorir la competència

Maria Ortega
3 min
La síndica investiga els preus dels serveis funeraris

BarcelonaMorir-se a Barcelona és fins a un 300% més car que fer-ho en altres ciutats de l'Estat i la síndica de la ciutat, Maria Assumpció Vilà, denuncia que l'Ajuntament no fa tot el que està al seu abast per facilitar la liberalització del sector funerari i contribuir a la baixada de preus. Segons les dades oficials de l'Ajuntament, el servei funerari mitjà a la ciutat se situa en 5.110 euros, i un estudi de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) elevava aquesta xifra, el 2013, fins als 6.441 euros. La síndica, que al novembre va obrir una investigació sobre la falta de transparència i els preus abusius en el sector, ha atès casos com el d'una ciutadana que, després de demanar els serveis més modestos, va rebre una factura de més de 9.000 euros amb aspectes que desconeixia haver contractat i partides sorprenents, com els 134 euros –més el 21% d'IVA– que li van cobrar per l'ornament floral no natural que li van posar quan va especificar que no volia flors. L'associació contra els abusos funeraris, que és qui va fer arribar la queixa a Vilà, fa anys que denuncia les factures desorbitades i l'opacitat en la informació. I l'associació de petites funeràries també ha contactat amb la síndica per denunciar que la falta de competència real en el sector fa que les tarifes es disparin i que, segons el seu estudi, el fet de no haver obert de forma efectiva el mercat funeramri a la lliure competència –tot i que així es va fixar en una modificació de la llei catalana del 2010– es tradueix en un sobrecost de 1.000 euros per enterrament.

El punt clau de la problemàtica, com va denunciar aquest diari, és la falta d'una liberalització real del sector, un aspecte que és especialment flagrant a Barcelona, on només operen tres empreses –una de les quals, només amb una oficina administrativa–. Aquesta és, també, la principal conclusió de l'informe de la síndica, que insta l'Ajuntament a assumir la seva responsabilitat i prendre les mesures pertinents per afavorir la liberalització. La defensora dels barcelonins recull al seu informe que el consistori no ha fet els deures a l'hora d'adaptar la normativa a la llei catalana que va dictar la liberalització del sector i que obligava a treure de les ordenances municipals requisits com la necessitat de tenir un tanatori per exercir l'activitat específica, que ha de tenir un mínim de 12 sales de vetlla, o de disposar de cinc anys d'experiència.

Tanatoris públics

"El quid de la qüestió és el tanatori", remarquen fonts de la sindicatura, que, per això, insten l'Ajuntament a facilitar el lloguer de sales de vetlla a qualsevol empresa que vulgui oferir els seus serveis a la ciutat. La seva recomanació, en aquest sentit, és que modifiqui la concessió dels dos tanatoris de titularitat pública –el de les Corts i el de Collserola–, que actualment tenen un contracte de concessió amb Serveis Funeraris de Barcelona –vigent fins al 2048– perquè quedin oberts a qualsevol prestador de serveis que aboni el lloguer de la sala, cosa que actualment no passa. O, en última instància, Vilà també planteja la possibilitat de construir un nou tanatori que tingui les sales de vetlla a disposició de qualsevol funerària. Remarca que els serveis funeraris són "essencials" i que les persones que els contracten, en un moment emocional complicat, sovint no estan en les millors condicions per discutir preus. I, per això, exigeix a l'Ajuntament que assumeixi la seva part de responsabilitat.

El consistori, de fet, és propietari del 15% de Serveis Funeraris –el 85% restant és de Mèmora, des del 2011–, i l'Ajuntament argumenta que aquest percentatge no li dóna marge d'intervenció en la política de preus, però defensa que hi ha un codi ètic que guia la feina dels comercials per garantir la transparència. Fonts municipals van explicar a aquest diari que s'ha proposat a Serveis Funeraris que s'adhereixi a la Junta Arbitral de Consum, de manera que s'augmenti la protecció dels usuaris com a consumidors, i també que s'incorpori la informació sobre tarifes dels serveis a la web. L'Ajuntament diu que estudia fórmules per millorar la qualitat del servei. "El consistori té marge d'intervenció en tant que l'activitat funerària és un servei essencial i pot influir en els costos", remarca la sindicatura.

La síndica ha presentat aquesta resolució en l'informe anual de la seva actuació. Durant el 2015 va fer 3.274 actuacions: 1.733 consultes i 1.541 queixes. Encapçalen el rànquing de queixes els temes relacionats amb el transport públic i la circulació (248), seguits dels de medi ambient (133) i de serveis socials (128).

stats