Els sindicats denuncien que Ensenyament ha incomplert l'acord d'incorporar els substituts l'1 de setembre

La comunitat educativa demana començar a treballar ja per garantir més pressupost per al 2018

Els sindicats d'ensenyament han denunciat aquest dijous l'incompliment d'una part de l'acord entre el departament i els representants dels treballadors per incorporar els substituts a les escoles des de l'1 de setembre. Segons les organitzacions sindicals, s'han fet nomenaments aquesta setmana per a substitucions que ja estaven previstes a finals d'agost, i no s'han adjudicat ni mitges jornades ni terços de jornades. Ho han explicat en el Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE), que reclama posar-se a treballar per millorar el creixement del pressupost educatiu de cara al 2018 prioritzant la lluita contra la segregació escolar i la consolidació de l'escola inclusiva amb una nova millora de docents.

Els sindicats han coincidit a assegurar que, encara que el departament presumeixi de l'acord que ha permès incorporar 4.714 professors més al sistema educatiu català, no s'està complint aquest pacte en totes les seves condicions. Segons ha explicat el portaveu d'USTEC-STES, Ramon Font, l'1 de setembre no han pogut començar a treballar tots els mestres i professors substituts, tal com es preveia, perquè no s'han fet els nomenaments que es requeria l'última setmana d'agost. Per a Font, tampoc no s'han fet els nomenaments de terços de jornada o de mitja jornada i, fins i tot, en alguns casos, de jornada sencera que requerien un mestre substitut.

El representant de la Federació d'Ensenyament de CCOO, Àngel Garcia, ha recalcat que el fet que els mestres o professors substituts no hagin conegut el nomenament, per exemple, fins a aquest dijous, vol dir que s'incorporen a treballar aquest divendres i, per tant, només hi ha un dia de marge fins a l'inici de curs amb els alumnes. Garcia ha posat en dubte la capacitat de ''preparació i de coneixement de les dinàmiques'' que poden tenir aquests professionals, quan ja se sabia la vacant. Els sindicats també han apuntat que l'administració ha deixat sense feina persones que estaven de baixa o dones que gaudien del permís de maternitat.

Tot i això, tant els sindicats com la resta d'entitats de la comunitat educativa s'han mostrat satisfets de l'augment de professorat d'aquest curs 2017/18. No consideren, però, que s'hagi de cantar victòria i han reclamat començar a treballar perquè el pressupost d'Ensenyament del 2018 sigui més gran i es comenci a acostar al 6% del PIB que reclama la LEC; és a dir, tres vegades més que la despesa actual. Font ha recordat que, malgrat que el departament ''es pengi medalles'', aquest increment de pressupost per als tres cursos que venen si no fos per ells no hi seria.

Evitar la convocatòria d'una vaga

Per això ha demanat començar a treballar per evitar haver de convocar vagues o mobilitzacions com el curs passat. Els sindicats xifren en 7.000 els docents que falten al sistema per recuperar el nivell d'abans de la crisi. De fet, tot i reconèixer que la quantitat de docents del 2010 ja s'ha assolit, des del MUCE recalquen que en aquest període de temps s'han incorporat al sistema 100.000 estudiants més i, per tant, no s'ha arribat a l'atenció a l'alumne d'aquella època. Així, per al MUCE, cal més pressupost per millorar l'atenció educativa de l'alumnat i, sobretot, lluitar contra la segregació escolar. El portaveu del moviment, Jaume Aguilar, també ha recordat que encara hi ha més de 1.000 mòduls prefabricats al sistema.

A més, des de les federacions d'associacions de pares i mares, Fapac i Fapaes, s'ha reclamat al departament la creació del grup de treball per tirar endavant el nou decret de menjadors, després que l'administració presentés un esborrany, principalment a les empreses, amb el qual les famílies no estaven d'acord. Una representant del grup de menjadors escolars de la Fapac, Carme Roca, ha assegurat que l'objectiu d'aquest esborrany és privatitzar el servei de menjador a les escoles i evitar la participació de les famílies en el seu control de qualitat. Roca ha criticat els ''enganys'' de l'administració amb aquest decret.

Qui ha de gestionar els menjadors de les escoles?

La revisió del protocol de radicalització

Pel que fa a la revisió del protocol de detecció de radicalització a les escoles, des del MUCE s'ha recordat que cal treballar ''valors ètics'' a les aules i que, tot i reconèixer el ''paper'' que tenen en el fenomen, actualment ja s'està fent correctament, treballant amb ''serietat i responsabilitat''. ''No som responsables de tot'', ha declarat Aguilar, que ha afegit que no es pot culpar les escoles de l'augment de la delinqüència o d'altres fenòmens. Per això, per a Aguilar, calen més recursos, perquè ''l'escola no pot fer més del que pot'', i ha destacat la funció de l'escola inclusiva en aquests casos.