Societat 07/07/2017

El sistema integrat de transport públic de l'ATM perd 900.000 euros per les vagues dels dilluns al metro

Les aturades fan perdre 164.000 passatgers al conjunt del transport públic de Barcelona i fan incrementar la congestió a la B-23, la C-58 i la C-31

Acn
2 min
Les andanes de l’estació de La Sagrera, plenes de gent, un dilluns de vaga al metro.

BarcelonaCada dilluns que hi ha vaga el metro de Barcelona, el sistema integrat de transport públic de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) té unes pèrdues econòmiques de 100.000 euros, segons un informe de l'ATM al qual ha tingut accés l'ACN. Tenint en compte que ja s'acumulen nou dilluns d'aturades, les pèrdues ja sumen 900.000 euros.

Pel que fa als passatgers, els dilluns de vaga el transport públic de Barcelona en registra 164.000 menys que qualsevol altre dia laborable, una baixada del 5,5%. En concret, l'informe assenyala que cada dia d'aturades suposa una pèrdua de 235.000 viatgers al metro.

Així, la demanda es "redistribueix" cap als autobusos de TMB i l'AMB. Entre els dos operadors, els dilluns de vaga sumen 80.000 viatges més dels habituals: 66.500 els de TMB (+9,5%) i 13.000 els de l'AMB (+4,1%). Renfe també creix però menys, un 1,5% (3.500 viatges més que un dia sense vaga). Els passatgers al tramvia també augmenten un 1,5% (1.500 viatges més).

D'altra banda, hi ha un "efecte negatiu" en el tram urbà de Barcelona dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que es veuen afectats pels intercanvis amb metro TMB. Concretament, FGC perd 13.000 viatges els dies de vaga, un 4,2% menys respecte al passatge d'una jornada habitual.

Pel que fa a la mobilitat en cotxe, s'observa un creixement de la congestió en els principals corredors d'entrada a Barcelona, amb un "efecte desigual" segons les vies. Els més afectats són la B-23, la C-58 i la C-31 a Badalona. Tots ells són corredors que, realitzats en transport públic, enllacen amb el metro o amb una combinació de metro i FGC. En canvi, els menys afectats són els corredors que es poden fer també amb Renfe: l'A-2 a Pallejà, l'entrada des de Castelldefels i la B-20 a Montgat.

L'informe també constata una reducció de l'impacte des del 26 de juny, primer dia de vaga en què ja no hi havia escola. El proper dilluns, 10 de juliol, serà el desè dilluns de vaga parcial amb metro, amb aturades com de costum de 7 h a 9 h, de 16 h a 18 h i de 20.30 h a 22.30 h.

Rull veu "molt preocupant" la pèrdua de viatgers

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha lamentat que l'impacte de de la vaga del metro sigui "extraordinari" tant des del punt de vista social com econòmic. En declaracions a La Xarxa aquest divendres, Rull ha considerat "molt preocupant" la pèrdua de 164.000 viatgers per dia de vaga al transport públic.

El conseller ha assenyalat que, després de 70 reunions entre treballadors i TMB amb mediació de la Generalitat, "la feina de mediació ja no té més recorregut". En aquest sentit, ha demanat que s'imposi "un sentit de la responsabilitat molt gran", ja que "estem parlant d'afectació a molta gent, durant massa temps i un impacte en el transport públic i el medi ambient".

stats