La situació en fals de la botiga del Barça de Sagrada Família

El consistori diu que la tancarà si no s’adapta a la normativa
ALBERT LLIMÓS / NÚRIA MARTÍNEZ

A mitjans de setembre els veïns de la Sagrada Família es van manifestar en contra del turisme massiu que afecta el barri. Aprofitant el ressò de les reivindicacions de la Barceloneta, els veïns van demanar un barri per viure-hi, entre una llarga llista de peticions. Un dels principals cavalls de batalla del veïnat era que la botiga del Barça situada just al davant de la façana de la Glòria de la Sagrada Família, al carrer Mallorca, complís la normativa municipal. La botiga va obrir a finals del mes d’agost justament al centre de l’illa de cases que està previst que desaparegui per acabar el projecte del temple. La normativa diu que en aquesta zona no es poden obrir botigues noves. No obstant, gairebé tres mesos després, el local segueix obert. La botiga la gestiona l’empresa Galcerán 2000, un dels partners de Nike, que a través de l’empresa FCBMerchandasing comercialitza els productes del Barça.

Per obrir la botiga van seguir el procediment habitual: van enviar un comunicat a l’Ajuntament en què li explicaven l’activitat que duien a terme. Des del moment que el comunicat s’envia a l’Ajuntament, es pot posar en marxa l’activitat, sense una aprovació explícita. El 24 d’octubre els serveis tècnics del consistori van comprovar que el comunicat no era correcte i que no s’avé amb l’activitat que s’hi desenvolupa. El local del Barça podria seguir obert si exercís de museu amb activitat complementària de botiga. De fet, aquesta era l’activitat que l’Ajuntament creia que s’hi duia a terme. A més, tot i que actuessin sota aquest paraigua, també estarien incomplint la normativa, que diu que l’espai de botiga ha de ser inferior al de museu. El local destina molt més espai a la venda del que està permès. La botiga, que segons l’Associació de Veïns de Sagrada Família té 430 metres quadrats, està dividida en tres parts. El pati interior serveix d’entrada al recinte. A la planta baixa s’hi ubica la zona comercial, que, segons els veïns, té 260 metres quadrats. Al pis superior hi ha una zona de museu, amb alguna peça única, però bàsicament panells explicatius i una àrea audiovisual. Aquest pis, asseguren, suma 170 metres quadrats.

L’Ajuntament, molest

El districte de l’Eixample els ha notificat que es deixa sense efecte el comunicat d’activitat de l’espai. Això vol dir que ara s’inicia el procés perquè el titular pugui al·legar i esmenar la situació. “Si incompleixen la normativa, els farem tancar la botiga”, assegura un alt càrrec de l’Ajuntament, molest amb la manera com han gestionat aquest tema tant el Barça com Nike. El Barça, per la seva banda, trasllada qualsevol responsabilitat a Nike. Fonts de la marca esportiva expliquen que tant l’Ajuntament com el Barça estaven al corrent del projecte quan es va obrir el local.

Els veïns, però, van encara més enllà i amenacen de dur el cas als tribunals. Consideren que la botiga en cap cas exerceix de museu i afegeixen que el que s’hi venen són souvenirs. Per tant, entraria en una altra normativa municipal. La resposta de l’Ajuntament és que aquest és un altre debat.

Més continguts de