Societat 24/12/2013

Trias culpa el govern espanyol i el dèficit de l'augment del preu del transport públic

L'alcalde de Barcelona recorda que Madrid ha reduït la seva aportació econòmica i reclama una reunió amb Cristóbal Montoro

Efe
2 min
Un total de 93,5 quilòmetres formen part de la nova xarxa.

BarcelonaL'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, ha responsabilitzat aquest dimarts el govern espanyol de la pujada del preu del transport públic a Barcelona per haver reduït la seva aportació econòmica. Trias, que ha reclamat una reunió amb el ministre d'Hisenda, Cristobal Montoro, per tractar el tema, ha qualificat de "dolorós" i "fotut" l'increment de la tarifa del metro i el bus per al 2014 a Barcelona, molt per sobre de la inflació. Amb tot, l'ha considerat imprescindible per reduir el deute acumulat per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que arriba a 500 milions d'euros.

"No podem continuar generant deute pensant que ja el pagaran els nostres néts. Hem d'elaborar un pla de refinançament del deute en el qual totes les administracions públiques hauran d'augmentar les seves aportacions perquè aquest sigui viable i creïble pels bancs", ha subratllat l'alcalde, que ha atribuït part de la responsabilitat per l'acumulació d'aquest deute al govern espanyol, que, ha dit, "els últims anys en lloc d'augmentar la seva aportació, l'ha reduït".

"Va ser un gravíssim error en els últims temps tolerar un deute que és intolerable (...). És un disbarat", ha afirmat, després d'assenyalar que "si algú es creia que acabar la L9 i posar-la en funcionament no costa diners, està a la lluna". Trias, que ha fet aquestes declaracions després d'inaugurar un centre de serveis socials de Barcelona, ha assegurat que la pujada del preu del transport públic el 2014 no li causa "cap entusiasme" i ha insistit que aquest increment és conseqüència "de certes alegries" preses anys enrere.

L'alcalde ha avançat que demanarà una reunió amb el ministre d'Hisenda i Administracions Públiques, Cristóbal Montoro, per reclamar un augment de l'aportació del govern espanyol en el transport públic a Catalunya, i ha assegurat que l'Ajuntament està disposat també a incrementar la seva inversió. "No val a escaquejar-se", ha dit, en referència al govern espanyol.

L'alcalde ha defensat que els increments aprovats dilluns per part de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) s'han decidit, en teoria, de manera que afectin menys els títols que utilitzen els ciutadans que es troben en una situació més desafavorida. Amb tot, el preu de la targeta T-10, el títol de transport de Barcelona més usat, puja un 5,1%, amb la qual cosa costarà 10,30 euros, mentre que el bitllet senzill de metro, autobús i tramvia pujarà un 7,5%, i valdrà 2,15 euros.

stats