Societat 12/07/2011

El teatre de les ombres de Joël Pommerat

Juan Carlos Olivares
2 min
L'espartà i fantasmagòric Le petit chaperon rouge , aperitiu del màgic Cercles/Ficcions .

En la penombra els nens fan créixer els seus fantasmes, aguaiten els ulls dels monstres, imaginen interminables túnels, alimenten la seva por i la seva imaginació. En la penombra aixeca Joël Pommerat el seu teatre. En la llum que sobreviu un segon abans de fer-se foscor. La twilight zone en què la Caputxeta Vermella confon la seva mare amb el llop, la llar amb el bosc i el terror a la soledat amb la curiositat davant el que és desconegut. L'aperitiu de Le petit chaperon rouge -un espectacle infantil espartà que pertorba els adults- es converteix en festí crepuscular a Cercles/Fictions .

Un misteri, un gran cercle d'espiritisme teatral es va erigir enmig del Mercat de les Flors. Un espai d'invocació perquè Pommerat porti de les tenebres personatges i relats de la seva biografia personal que apareixen i desapareixen amb l'elegància de la Rayuela de Julio Cortázar. Principi i final tenen una importància relativa en una dramatúrgia que fa del fragment un univers teatral obert i aleatori. De vegades s'intueix una certa ortodòxia i el desenllaç arriba quan toca, però després d'un temps submergit en les boires de Pommerat, l'espectador perd l'interès per les respostes i queda fascinat per la successió d'ectoplasmes teatrals, per les imatges que tenen sentit just en el moment en què semblen cobrar vida per tornar a fondre's amb la foscor. De vegades tornen i evolucionen, d'altres només són flaixos sense continuïtat.

Una fantasmagoria sustentada en un impressionant treball col·lectiu dels intèrprets. Dues actrius i sis actors que són mestres a tensar fins al límit la intensitat dins de la contenció. Servidors abnegats i conscients d'una missió reveladora -com els morts d' Els altres d'Amenábar- d'uns personatges que tenen el realisme d'una novel·la de Boris Vian. Habitants d'unes situacions amb un marc recognoscible, però amb una o diverses notes distorsionants que posen en alerta el públic. I en aquest espai entre el que és real i estrany, treballen fins al detall més mínim els seus perfils engolits per les ombres.

Personatges que compren i venen necessitats per ocultar que mercadegen amb sentiments. Un comercial d'enciclopèdies que ofereix la maqueta d'un llibre de la saviesa, un dona burgesa que xiula per oblidar la mort del seu nadó, un home d'ordre intensament enamorat del seu criat, un executiu i la seva esposa ficats en la tragèdia de Macbeth des del dolor de la infidelitat, un soldat immòbil davant la insensatesa dels seus caps -un fotograma de Camins de glòria de Kubrick-, un cavaller-botxí en la seva brillant armadura, un mestre de cerimònies que ofereix com a premi infinit la seva eterna companyia.

stats