Societat 16/06/2014

El 061 CatSalut Respon estrena una aplicació mòbil per millorar l'atenció als usuaris

El telèfon d'atenció sanitària de Catalunya va atendre un total d'1.776.664 alertes el 2013, el 45% de les quals es va realitzar per via telefònica

Agències
2 min
El director del CatSalut, Josep Maria Padrosa, aquest dilluns en roda de premsa / ACN

BarcelonaEl telèfon sanitari de Catalunya 061 CatSalut Respon ha rebut un total de 1.776.664 alertes en el seu primer any de funcionament, el que suposa una mitjana de 4.868 al dia, tal i com han explicat segons han revelat aquest dilluns en roda de premsa el director del Servei Català de la Salut (CatSalut), Josep Maria Padrosa, i el director del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM), Francesc Bonet.

El 061 CatSalut Respon, antigament conegut com Sanitat Respon, respon les 24 hores del dia a totes aquelles trucades sanitàries que no són relatives a emergències, que es gestionen a través del 112, i ofereix atenció no presencial als pacients crònics. Bonet ha concretat que el 45% de les alertes rebudes s'ha resolt telefònicament -el canal més utilitzat per accedir a aquest servei-, i el 55% restant ha requerit la mobilització d'un metge al domicili, d'una ambulància del SEM o d'un helicòpter medicalitzat.

Padrosa i Bonet han aprofitat la roda de premsa per presentar la nova aplicació mòbil del servei sanitari, l'objectiu de la qual és "apropar i facilitar" l'accessibilitat del ciutadà al sistema públic de Salut i a l'atenció sanitària. La plataforma està disponible pels sistemes operatius Android i iOS.

L'aplicació dóna consells sobre salut al mateix temps que indica en quines situacions cal trucat al 061 i quan la consulta pot ser resolta per mitja d'altres canals. A més, un dels grans avantatges d'aquesta aplicació, segons ha explicat el director del CatSalut, és que permet geolocalitzar a la persona que truca i així en cas que sigui necessari facilita l'enviament de recursos sanitaris.

Aquesta plataforma també permet enviar les dades personals dels usuaris, sempre sota el consentiment i el control de l'usuari, i d'aquesta manera l'aplicació pot fer un seguiment personal d'aquells pacients que presentin patologies cròniques, tal com també fa el servei telefònic.

A més, l'app ubica els centres i equipaments de Salut de tot Catalunya i, en referència a la localització del usuari, indica quin és el centre més proper o a quin s'ha d'adreçar perquè és més adequat per la patologia que presenta.

Un referent per als professionals

A més de per als usuaris, el 061 CatSalut Respon també s'ha convertit en un referent per als professionals de la salut: ofereix un servei de traducció instantani amb més de 100 idiomes i dialectes, i actualitza la informació de campanyes sanitàries, "una cosa molt útil per resoldre dubtes dels sanitaris ", ha dit Bonet. El telèfon està coordinat amb la història clínica compartida dels pacients, el que permet connectar amb hospitals i centres d'atenció primària (CAP) per oferir una atenció continuada i actualitzada amb totes les dades dels usuaris.

A més, ofereix atenció de forma proactiva: els més de 200 professionals que treballen en el 061 CatSalut Respon criden als pacients que han patit un infart per fer seguiment, controlen els pacients fràgils, tornen a cridar als usuaris que han utilitzat el servei per garantir que han rebut una correcta atenció i acompanyen els pacients crònics.

El telèfon també està coordinat amb el sistema de teleassistència mèdica per a discapacitats, tenint en compte que entre el 15% i el 20% de les alertes són de tipus sanitari: "Quan aquest perfil d'usuari requereix atenció mèdica, els serveis socials ens deriven la crida a nosaltres ", ha dit Bonet.

stats