El trànsit marítim del Mediterrani suposa entre un 6% i un 20% de la contaminació atmosfèria

En el nord d'Europa la pol·lució procedent dels vaixells representa només l'1% del total

El trànsit marítim del Mediterrani suposa entre un 6% i un 20% de la contaminació atmosfèrica de les ciutats del sud d'Europa, segons un estudi europeu liderat per l'Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l'Aigua (IDAEA) del CSIC. L'estudi indica que en el nord d'Europa la contaminació procedent del trànsit marítim representa l'1% del total, mentre que en ciutats del sud d'Europa, com Gènova, aquest percentatge és del 20% de partícules PM2,5, i del 14% a Melilla. A Barcelona, les partícules emeses pels vaixells suposen el 8% del total de les partícules PM1 a l'atmosfera, un 6% de les PM2,5 i un 5% de les PM10.

L'estudi és un encàrrec de l'Agència Europea de Medi Ambient i compara la contaminació per emissions de vaixells en zones costaneres europees entre 2008 i 2012. Segons ha explicat la investigadora principal del treball i membre del departament de geologia inorgànica de l'IDAEA-CSIC, Mar Viana, la diferència entre la contaminació al nord d'Europa i el Mediterrani podria explicar-se "per les diferències quant a volum de trànsit marítim, la utilització de combustibles més nets al nord i la climatologia, ja que la pluja més habitual al nord arrossega les partícules i neteja l'aire". "Però també podria explicar-se per la diferència en les tècniques de mesura, en la metodologia de treball", afegeix.

Finalment, Viana ha subratllat que el trànsit marítim és una font de contaminació que cal "tenir en compte", ja que en alguns casos el seu impacte sobre la qualitat de l'aire és "considerable". D'altra banda, han observat que cal aplicar una metodologia unificada a tot Europa "per poder tenir dades comparables", segons ha assenyalat

Més continguts de