El Govern es compromet a reduir els morts a les carreteres a la meitat abans de 2020

L'any 2000 van perdre la vida en accidents de trànsit 622 persones i l'últim any, 168

El Govern ha aprovat aquest dimarts el Pla Estratègic de Seguretat Viària (PESV), dissenyat per al període 2014-2020, que té per objectiu principal reduir en un 50% el nombre de morts en accidents de trànsit, tal com estableix la Unió Europea. Això implicarà passar de les 246 víctimes de 2010 a poc més d'un centenar el 2020. El 2013, han mort 168 persones. El conseller d'Interior, Ramon Espadaler, ha subratllat que per lluitar contra la sinistralitat a les carreteres el factor més decisiu és la consciència dels conductors. Les dades més recents impulsen a actuar per fer minvar les xifres entre els motoristes, una de cada quatre víctimes en vies interurbanes, i els xocs 'in itinere'. "Tant de bo les xifres de 2010 ens esgarrifin tant com ara ho fan les del 2000", ha desitjat Espadaler.

Els eixos essencials per a la consecució d'aquesta fita són invertir per l'educació, formació i conscienciació; actuar a través d'un pensament global i l'actuació local; apostar per la innovació i tecnologia al servei de la mobilitat; reforçar la col·laboració interdepartamental i la responsabilitat compartida entre tots els agents públics i privats, i la millora de la seguretat viària dels usuaris més vulnerables i el control de les principals conductes de risc.

Per col·lectius, l'objectiu de reduir la sinistralitat està diferenciat en un 60% pels infants (menors de 15 anys), un 20% pels motoristes, un 30% pels morts per atropellament, un 20% dels accidents 'in itinere' i també d'un 40% dels ferits greus amb seqüeles de per vida.

Catalunya se situa actualment en la mitjana europea en relació a la reducció del nombre de morts i està en un nivell similar al de països que són referents en seguretat viària com Finlàndia, Alemanya, Països Baixos o Suècia. Pel que fa a la xifra de nombre de morts per milió d'habitants, amb un indicador de 51, Catalunya ocupa el vuitè lloc. La mitjana europea és de 62.

La mortalitat a les carreteres des de 2000 fins al 2010, un període on s'havia fixat una reducció també del 50%, s'ha saldat finalment amb una davallada del 57,2% -morts 30 dies- en el conjunt de la xarxa viària. La tendència de 2010 també permet estimar que l'objectiu ambicionat, baixar dels 123 morts, pot ser inclús superat. Però el conseller ha subratllat que si bé les morts disminueixen cada any, el nombre de ferits -i ferits greus- no millora al mateix ritme i, per tant, "cal seguir treballant".

Canvi de tendència

L'estratègia dissenyada per reduir l'accidentalitat a les carreteres s'ha presentat -paradoxalment- després que s'hagi detectat un repunt de la mortalitat durant el passat més desembre. Des del Servei Català de Trànsit (SCT), ja s'ha alertat que preocupa que aquests sinistres puguin amagar un "canvi de tendència".

Durant la presentació del pla de trànsit triennal, el passat 20 de desembre, Espadaler ja va explicar que s'havia detectat un "canvi de la mobilitat" que responia a una conseqüència positiva, "la lenta sortida de la crisi". Aquest indicador esperançador incrementa la densitat a les carreteres i això coincideix amb un parc mòbil cada cop més envellit i sota un manteniment més deficient. "La suma d'aquests dos factors" amoïna perquè pot fer augmentar la mortalitat. "Esperem equivocar-nos", va dir llavors.