El transport públic oblida la crisi i assoleix el seu rècord de passatgers

L'Autoritat del Transport Metropolità calcula que tancarà el 2016 amb gairebé 950 milions de viatgers i que l'any 2020 seran més de 1.000 milions

L'any 2015 ja va acabar amb un  rècord absolut en el nombre de viatgers registrats al transport públic de l'àrea de Barcelona, però encara amb un estret marge de diferència respecte al tancament de l'any 2011. Ara, segons les dades del segon quadrimestre del 2016, la tendència s'accelera. Les xifres són encara més positives i reflecteixen sense cap tipus de dubte que el transport públic ha deixat enrere els efectes de la crisi econòmica.

De fet, l' Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona preveu arribar als 1.000 milions d'usuaris de transport públic l'any 2020, un objectiu que es recolzarà en la fiabilitat dels horaris i en el nombre de freqüències de les diferents maneres de transport. "És l'aposta més important de Catalunya contra el canvi climàtic", ha dit aquest dimarts en roda de premsa el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull, que ha indicat que les previsions de tancament d'aquest 2016, un període en el qual ens van mantenir els preus, són registrar 948 milions de viatges.

Rull ha considerat que el sistema està "en condicions" per arribar a aquest objectiu dels 1.000 milions de passatgers l'any, ja que el 2020 hauran entrat en servei nous trams de la L9 de Metro, estarà operativa la prolongació de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Sabadell (Barcelona), es reforçarà la xarxa d'autobusos exprés.cat i estarà plenament en vigor la T-Mobilitat.

Des de començament d'any, de gener a agost, l'ATM de Barcelona ha registrat 623,3 milions de validacions, 10 milions més que en el mateix període de l'any anterior (+1,63%): "S'han recuperat els usuaris perduts per la crisi i hem arribat a un rècord històric de passatgers", ha destacat el conseller. A més a més, no només s'han recuperat els passatgers que es van perdre durant la crisi, sinó que s'ha superat en set milions de viatges els registrats el 2008, per la qual cosa el conseller ha remarcat que el transport públic s'erigeix com una alternativa real al vehicle privat.

La manera de transport que més ha crescut des de començament d'any són els autobusos interurbans gràcies a la xarxa de busos ràpids exprés.cat, fins arribar als 21,8 milions de viatges, un 5,4% més.

Les dades negatives

A l'extrem oposat es troba el Metro de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), amb 249 milions de validacions, 3,9 milions de viatges menys (-1,5%) per l'impacte de  les sis rondes de vagues de treballadors que es van fer durant esdeveniments com el Mobile World Congress o la fira Alimentària, entre d'altres jornades.

L'altra punt negatiu se situa al servei de Rodalies, la "baula més feble" segons Rull, perquè és el mode de transport que menys creix. Durant els primers vuit mesos de l'any ha registrat 71 milions d'usuaris, un 0,5% més, però hores d'ara el servei encara té 6 milions menys de passatgers que els que registrava l'any 2008. El conseller ha destacat que cal que els horaris siguin fiables per tornar a guanyar usuaris.

Per una altra banda, els autobusos de TMB han crescut en viatges un 4,8%, amb 128,2 validacions; el tramvia ha repuntat un 5,3%, fins a 17,3 milions; els busos de l'AMB un 4,8%, amb 57 milions; els urbans un 4,2%, amb 26,6 milions de validacions, mentre que FGC ha registrat 52,5 milions de viatges, un 3,1% més.

Més continguts de