INFRAESTRUCTURES
Societat 21/01/2015

El tren llançadora entre la T1 de l’aeroport i Barcelona, per al 2018

Josep Ferrer
2 min
La terminal T1 de l’aeroport del Prat es va inaugurar el 2009 i no hi arriba ni el tren ni el metro.

El prat de LlobregatEl tren llançadora que ha d’unir la terminal T1 de l’aeroport de Barcelona - el Prat amb el centre de la capital catalana, en concret amb les estacions de Sants i Passeig de Gràcia, entrarà en funcionament el 2018, sempre que es compleixin els terminis fixats, tant pel govern estatal com per la Generalitat.

Després d’una reunió feta a finals d’any per analitzar un estudi tècnic sobre la demanda, el ministeri de Foment és conscient que la construcció d’aquesta línia ferroviària és una necessitat urgent. En una visita ahir a l’aeroport barceloní, i a requeriment dels periodistes, la ministra de Foment, Ana Pastor, va afirmar: “Espero que aquest semestre sigui una realitat [la licitació del projecte]”, que va qualificar de “molt important”. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, considera que l’anunci de la ministra és una “notícia excel·lent” i va recordar que l’execució d’aquest projecte és un dels punts de l’agenda de la legislatura que van acordar Foment i la seva conselleria i consta en els 23 punts estratègics que el president de la Generalitat, Artur Mas, va lliurar al president del govern espanyol, Mariano Rajoy. Segons Vila, l’obra ha de corregir “una anomalia difícil de justificar” com és la falta de connexió ferroviària a la T1.

El tren llançadora unirà, per uns sis euros, la terminal T1 de l’aeroport amb l’estació de Sants en 17 minuts i amb la de Passeig de Gràcia en 23 minuts. Circularà un tren cada quart d’hora i es preveu que transporti anualment entre set i nou milions de passatgers, la majoria dels quals són ara usuaris de vehicle privat o taxi, un col·lectiu que perdria clients. La connexió entre les dues terminals, la T1 i la T2, es farà amb la línia 9 del metro, que entrarà en funcionament el febrer del 2016. Una de les novetats d’aquesta infraestructura ferroviària, que costarà 210 milions d’euros, “significativament més econòmic que la previsió inicial”, segons va recordar Vila, és el finançament, perquè es construirà amb aportacions privades i públiques.

No serà de Renfe

La intenció del govern català és que la part privada assumeixi el cost d’una part de les obres a canvi d’explotar el servei. “Aquest és un objectiu polític de la Generalitat i espero que compartit amb el govern de l’Estat”, va afirmar el conseller Vila. Amb l’explotació privada de la llançadora “es trencarà el monopoli de Renfe en el sistema de Rodalies de l’àrea metropolitana de Barcelona”, va sentenciar. Sense revelar cap nom, va deixar anar també que el govern català ja disposa d’un candidat del sector privat interessat a invertir en el projecte. És probable que, tenint en compte les característiques del concurs de licitació, s’hi presentin aliances formades per empreses constructores i operadors ferroviaris, tot i que de moment encara no s’ha concretat.

stats