Societat 26/10/2015

El primer AVE amb wifi serà el Madrid-Sevilla... i la resta el 2017

A partir d'aquest dimarts l'estació de Plaça Catalunya de Renfe també tindrà internet gratuït al vestíbul i les andanes

Elisabet Gonzalez Pellicer
3 min
mobil

BarcelonaRenfe ja prometia internet gratis a tots els seus trens des del 2011, però fins ara no havia pogut ser una realitat. El primer AVE amb connexió wifi circularà per la primera línia d’alta velocitat que es va posar en servei a Espanya (1992), la que uneix Madrid i Sevilla, a partir del novembre. La resta de trens de la flota de l'AVE (89) tindran internet gratis a partir del 2017. Renfe explica que, per a la instal·lació, cada comboi haurà d'estar aturat durant un mes sencer.

La instal·lació de wifi també inclourà la millora del servei de 3G i 4G a tot el recorregut, i permetrà que es connectin de manera simultània 400 passatgers a l'hora. Tot plegat ho han presentat aquest dilluns a l'estació d'Atocha de Madrid el president de Renfe, Pablo Vázquez, la ministra de Foment, Ana Pastor, i el president de Telefónica, César Alierta.

Pablo Vázquez, president de Renfe, Ana Pastor, ministra de Foment, i César Alierta, president de Telefònica / J.J. GUILLÉN / EFE

Així, Renfe estrena el servei de connexió a internet sense fil, tan sols 15 dies després que adjudiqués a Telefònica el contracte per instal·lar-lo per un import de 102 milions d’euros, després que millorés l'oferta que havia fet Vodafone per 188 milions. La idea és anar implantant l’accés a internet de manera progressiva en un període de dos anys, en unes 20 estacions de Rodalies. Ja al maig, la ministra Pastor va anunciar que a partir del juny l’estació de Plaça Catalunya –i la de Getafe Centre– oferiria aquest servei de manera gratuïta, però la previsió no s’ha complert, i començaran a oferir-lo a partir d'aquest dimarts. El contracte del wifi d'aquestes dues estacions, però, el té Informática El Corte Inglés.

Els precedents

Ferrocarrils, metro i autobusos

Els trens seran l’últim transport públic català a sumar-se a la connexió sense fil. Els Ferrocarrils de la Generalitat fa dos anys que ofereixen connexió gratuïta a les estacions de Plaça Catalunya, Espanya i Provença. El metro només disposa de cinc estacions amb accés gratuït: Espanya, Universitat, Arc de Triomf i Sagrera, de la línia 1, i Diagonal, de la 5. Pel que fa al tramvia, que ja havia provat d’oferir el servei en altres ocasions, va suspendre a l’estiu una nova prova que mantenia des del març per fallades de les empreses implicades en el servei, tot i que no es descarta reprendre’l. Per la seva banda, la xarxa d’autobusos només disposa de tres unitats que n’ofereixen, una diferència destacable amb altres ciutats com Madrid, que ja el 2010 oferia wifi gratuït al 60% de la flota d’autobusos.

Els avions

Algunes aerolínies fan pagar, només Norwegian l'ofereix gratis

Les companyies aèries també aposten per oferir connexió als seus usuaris, però tot i això són poques les aerolínies que ho fan de forma gratuïta. Algunes companyies com Aer Lingus o British l’ofereixen gratis als clients de 'business' i tan sols Norwegian estén la gratuïtat a tots els passatgers. És per això que el principal obstacle en la popularització del wifi als vols és l’alt preu de les connexions. Iberia, per exemple, dona accés a la xarxa per 4,95 dòlars per 4 MB i Lufthansa per 9 euros l’hora.

stats