Les tres noves estacions dels Ferrocarrils a Terrassa entraran en servei el 29 de juliol

Arriben cinc anys més tard del que estava previst. El conseller Santi Vila assegura que es manté el compromís que el prolongament de Sabadell s'inauguri el 2016

El prolongament dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Terrassa entrarà en funcionament el 29 de juliol amb tres noves estacions, cinc anys més tard del que s'havia previst inicialment. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha presentat aquest divendres la nova infraestructura des de l'estació Terrassa Estació del Nord, que juntament amb la de Vallparadís Universitat i Nacions Unides completaran la línia de FGC a la ciutat vallesana. Així, la xarxa de FGC a Terrassa sumarà 5,5 milions de viatgers cada any i suposarà 3 milions d'usuaris nous per al metro del Vallès. Vila ha mantingut el compromís que el nou tram de Sabadell s'inauguri el 2016.

El prolongament ha suposat la construcció d'un tram de línia de doble túnel de 4 quilòmetres, des de l'estació de Terrassa Rambla, on finalitza ara, fins al nord de la ciutat, a la zona de Can Roca. Amb el nou tram entraran en servei tres noves estacions, així com un dipòsit de trens al final de la línia que permetran que els trens ja no s'hagin d'enviar a Rubí quan s'acabi el servei.

L'obra civil i la col·locació de rails i catenària van finalitzar el febrer del 2014 i actualment s'estan acabant d'enllestir treballs d'arquitectura i instal·lacions i s'estan fent comprovacions i proves de circulació de trens. En total, l'obra ha comptat amb un pressupost de 401 milions d'euros.

Jordi Ballart

Tant Vila com l'alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, han destacat que aquest prolongament suposarà una millora per a la mobilitat urbana a la ciutat. D'entrada esdevindrà una línia de metro per a la ciutat, ja que uneix i acosta punts estratègics i llocs d'interès cultural i turístic com ara el centre històric, la Universitat Politècnica de Catalunya, l'Hospital Mútua de Terrassa, el parc de Vallparadís o el conjunt monumental de Sant Pere.

Transbord amb Renfe

També millora el transport amb el Vallès i amb Barcelona, així com la intermodalitat ferroviària gràcies als transbords amb les línies R4 i R12 de Rodalies que es poden fer a l'Estació del Nord. Finalment, millora la intermodalitat amb l'autobús, que tal com ha afirmat l'alcalde es revisarà per adaptar-la a la nova realitat.

166 circulacions de trens en dies feiners

El servei es prestarà mitjançant trens de les sèries 112, que permeten 720 viatges per tren, i 113, que acullen 792 viatgers per tren. En els dies feiners del període lectiu s'efectuaran 166 circulacions de trens entre Barcelona i Terrassa. En la franja horària de 7.00 a 8.00 hi haurà vuit trens per hora, entre les 8.00 i les 9.00 hi haurà sis trens, en l'hora vall d'11.00 a 14.00 en seran quatre, mentre que a partir de les 14.00 en circularan cinc. D'altra banda el trajecte des de Terrassa Rambla fins al final del nou tram, a l'estació de Nacions Unides, serà de vuit minuts. Des de les Fonts, seran 12 minuts.

Pel que fa a les noves estacions, la de Vallparadís Universitat compta amb dos accessos des del carrer –un a la plaça dels Drets Humans i l'altre al mateix Parc de Vallparadís– i dos vestíbuls. Compta també amb quatre ascensors, escales fixes i una de mecànica. En el cas de l'Estació Nord, l'intercanviador se situa al Parc del Nord, s'hi accedeix des de l'avinguda 22 de Juliol i compta amb escales fixes i dos ascensors. A més, hi ha un passadís que connecta amb l'estació de Rodalies. Finalment, l'estació de Nacions Unides està situada a la confluència entre l'avinguda Parlament i la de Béjar i compta amb dos ascensors, escales mecàniques i fixes.

La previsió és que l'estació de Vallparadís Universitat tingui una demanda de 5.728 viatgers per dia, la del Nord 4.308 i la de Nacions Unides 2.170. Aquests viatgers sumats als 6.893 de Terrassa Rambla sumaran un total de 19.099 viatges per dia.

Superar la crisi econòmica

Vila ha destacat que era un projecte "molt ambiciós" que es va llançar el 2003 i que ha passat "moments d'extrema dificultat". El conseller ha recordat que l'obra va patir profundament els efectes de la crisi econòmica a partir del 2007 i que fins i tot en algun moment es va creure que no es podria tirar endavant i completar-se.

Per això, ha destacat que s'ha de posar en valor el fet que el país "ha resistit i ha tirat endavant els objectius fixats abans de la crisi". "Malgrat la crisi, malgrat el sobreendeutament i amb el lideratge de tothom s'ha pogut tirar endavant", ha declarat. Tant ells com Ballart han destacat també la paciència de veïns i comerciants, que han resistit unes obres que han durat més de 10 anys.

El 2016 s'inaugurarà a Sabadell

En una atenció posterior als mitjans de comunicació, el conseller ha afirmat que es manté el compromís d'inaugurar el prolongament dels FGC a Sabadell el 2016. Ha afegit que no es podia concretar més en el calendari perquè aquest calendari és "una mica dinàmic" tenint en compte que s'està a la recta final dels treballs.

D'altra banda, i davant les peticions de Terrassa per passar a la zona 2 de tarifes, Vila ha explicat que la zonificació anirà sent "cada cop més irrellevant" perquè l'entrada en vigor de la T-Mobilitat farà que es bonifiqui els ciutadans per l'ús que facin del transport públic.

Més continguts de