Conduir i escriure un WhatsApp és tan perillós com conduir begut

9 de cada 10 conductors coneixen el perill del mòbil al volant, però el 40% admet que no pot evitar fer-lo servir, segons un estudi del RACC

“L’ús del mòbil conduint mata”. Així de contundent es mostra el conseller d’Interior, Jordi Jané, després de conèixer el primer estudi –elaborat pel RACC– que quantifica el que ja és una realitat evident: les distraccions al volant per culpa dels telèfons intel·ligents causen cada any més accidents amb víctimes. Segons la DGT (direcció general de trànsit), parlar o escriure amb el mòbil mentre se circula és equivalent a conduir amb 1 gram per litre d’alcohol, el doble del permès per la llei.

El conseller va avançar que del total dels accidents del 2015, el 29% la causa principal havia sigut la distracció del conductor. De fet, en el 47% dels sinistres hi havia només un vehicle implicat que va sortir de la via sense motiu aparent. L’estudi del RACC revela que 1 de cada 4 conductors admet que fa servir el telèfon molt habitualment mentre condueix. La dada és fruït d’una enquesta a 1.000 persones, a més de l’observació directa al carrer de 1.400 persones més. D’aquesta observació el RACC n’ha extret una segona dada força preocupant: cada minut a la ciutat de Barcelona hi ha 4.650 conductors distrets mentre condueixen, sense comptar quan estan aturats en un semàfor.

La percepció del risc

Qui no pot evitar mirar el mòbil al volant és que hi està enganxat

El RACC va fer un estudi similar a finals del 2008 per parlar de les distraccions al volant, però llavors el problema principal eren les trucades, ja que els smartphones encara eren minoritaris –el primer iphone és del 2007–. El resultat d’aquell estudi era que els conductors que parlaven per telèfon mentre conduïen no tenien la percepció que fos una actitud de risc. Vuit anys després sembla que aquesta batalla ja s’ha guanyat: Nou de cada deu dels conductors de moto o cotxe enquestats asseguren que són conscients del perill de conduir i fer servir el mòbil alhora. Ara, d’aquests que admeten ser-ne conscients, un 42% diu que el fa servir igualment de manera habitual mentre condueix. “Tenim dependència al mòbil, és una addicció. Si el 90% admet que és perillós i d’aquests el 42% diu que no se’n sap estar de fer-lo servir al volant, d’això se’n diu addicció”, lamenta el conseller d’Interior, Jordi Jané. Per aquest motiu, afegeix: “Tenim l’obligació de dir-los a aquesta gent: ‘no us ho permetrem’”. El conseller aviat presentarà mesures concretes que posarà en marxa el Govern per lluitar contra aquesta plaga dels accidents per distraccions amb el mòbil intel·ligent, que moltes d’aquestes passaran per la conscienciació.

No sabem estar sols

El 93% dels conductors que usen el mòbil van sols al cotxe

Que un 26% de les persones que responen una enquesta voluntària admetin que fan servir el mòbil “sovint o sempre” mentre condueixen vol dir que segurament la xifra real podria ser més alta. D’aquests, el 51% responen que el que fan servir més habitualment és el WhatsApp, per llegir o enviar missatges. “Són dades molt preocupants”, admet el responsable tècnic de la Fundació RACC, Lluís Puerto, coordinador de l’estudi. “És més perillós escriure un missatge de text que parlar ja que necessites les mans i els ulls”, afegeix. Dels resultats de l’estudi fruït de l’observació directa, Puerto destaca que el 93% dels conductors que feien servir el mòbil mentre conduïen, anaven sols al cotxe. “Això demostra la necessitat que tenim de comunicar-nos constantment”. Una de les campanyes recents del Servei Català de Trànsit incidia precisament en aquest aspecte: “Vivim connectats, conduint desconnecta”

Crear el ‘mode cotxe’

Implicar les empreses tecnològiques en la solució

Més enllà de les campanyes de concienciació i les sancions que sembla que no tenen cap efecte dissuasiu – 200 euros de multa i 3 punts del carnet–, què més és pot fer per evitar els accidents per distraccions? El RACC i el Govern aposten per potenciar l’ús de les aplis que bloquegen el telèfon mentre es condueix, o bé que els fabricants de telèfons incloguin el mode cotxe, igual que ja existeix el mode avió. També demanen que es crei un segell ISO per les aplis que diguin quines són segures per conduir –i quines no–, i implicar més a les empreses d’internet i les operadores de telefonia en la millora de les aplis per fer la conducció més segura. La darrera de les recomanacions seria incloure en els temaris de les autoescoles el risc de les distraccions al volant, sobretot per culpa dels telèfons intel·ligents.

Cotxes connectats?

El conseller d’Interior hi està en contra, però són el futur que ve

Un fet que podria agreujar els problema de les distraccions són els futurs cotxes connectats a internet, que ja són el present, tot i encara minoritaris. Fins i tot hi ha marques de cotxes que publiciten els seus nous models destacant que a la pantalla del vehicle es podran consultar les xarxes socials del conductor. El RACC, que evita assenyalar els fabricants, diu que el problema és que la llei que haurà de regular els cotxes connectats, va massa lenta. En canvi, el conseller Jordi Jané sí que és més contundent: “Sóc molt crític amb aquests avenços tecnològics; conduir és incompatible amb consultar xarxes socials o la ruta per arribar al restaurant”.

Els Estats Units van editar un vídeo molt cru per denunciar aquest problema creixent:

Més continguts de