Societat 06/07/2017

Dies “caòtics” a la residència d’avis expedientada

Els familiars diuen que hi ha “resistències” des del Govern a fer un canvi de gestió

Pau Esparch
3 min
Façana de la residència El Molí, situada a Nou Barris (Barcelona)

Barcelona“No tothom està remant en la mateixa direcció”. Els familiars dels avis que viuen en les cinc residències de Barcelona que està investigant la síndica de greuges de la ciutat estan preocupats pel compromís de la conselleria de Treball, Afers Socials i Famílies. Després que dimarts es reunissin amb alts càrrecs del departament, ahir van assegurar que hi ha “resistències” des del mateix Govern a fer un canvi immediat de gestió, segons una de les portaveus dels afectats, María José Carcelén. Les famílies van trobar a faltar que es concretessin les mesures que la consellera, Dolors Bassa, havia anunciat la setmana passada al Parlament.

Fins ara la Generalitat ha suspès la UTE Asproseat-Ingesan -concessionària de les cinc residències- de la gestió de la instal·lació d’El Molí-Via Favència, a la qual s’ha obert un expedient sancionador. Tot i això, els representants dels usuaris van explicar ahir que els últims dies de gestió d’aquesta empresa a El Molí són “caòtics”. “El menjar no arriba i hi falta de tot, com ara tovalloles”, va assegurar Paqui Castillo, una de les afectades, que té la seva mare i la seva sogra ingressades a la residència. Castillo va afegir que la situació és “tremenda”, cosa que ha provocat que els avis estiguin “nerviosos”. De fet, va explicar que, per exemple, aquesta setmana una àvia que va anar a fer-se un tractament de diàlisi a l’Hospital de Sant Pau, no va poder tornar a la residència fins a les quatre de la matinada. El motiu és que la instal·lació ja estava tancada al públic i no hi havia ningú que li obrís la porta.

Reclamen un concurs immediat

En la reunió de dimarts, les tres línies vermelles que no es van definir -segons els familiars- van ser la recuperació dels treballadors que l’empresa va acomiadar en una reducció de plantilla, que la nova adjudicació del servei es faci efectiva l’1 de gener de l’any que ve i que es resolguin a curt termini les deficiències de material (com la falta de tovalloles i esponges).

Les famílies van demanar que s’acceleri el compromís de fer el nou concurs per a la gestió de les residències al llarg de l’any que ve. Els representants dels usuaris van demanar que la nova gestió ja sigui una realitat abans d’acabar l’any. En aquest sentit, van afegir que si la UTE Asproseat-Ingesan no deixa de prestar el servei a partir de l’1 de gener de l’any vinent, això serà “contradictori” amb les declaracions de la consellera Bassa.

Els familiars també van retreure que la conselleria no tingui clars els terminis per poder incorporar més cuidadors. Per això van exigir a Bassa que “verifiqui” que des del Govern s’està treballant en la convocatòria d’un nou concurs i que assisteixi a la pròxima reunió que preveuen mantenir amb el departament.

La consellera defensa l’actuació

Bassa va respondre ahir al vespre a les declaracions dels representants dels usuaris de les residències. “Dubtes ni un! Ja hem actuat amb mà ferma i continuarem actuant així, com amb tot el que hem fet i fem”, va manifestar la consellera en una piulada a Twitter.

El departament va decidir suspendre l’activitat d’Asproseat-Ingesan a la residència El Molí fa una setmana, després que s’hi detectés un brot de sarna. Les famílies dels avis van avançar ahir que una nova empresa assumirà provisionalment la concessió d’aquest centre a partir de la setmana vinent. Els portaveus dels afectats, però, van destacar que una altra de les seves preocupacions per a aquest estiu és saber com es cobriran les vacances dels cuidadors.

stats