Societat 14/09/2017

La contaminació es dispara fins al 48% quan hi ha vaga de metro

Un estudi mostra l'impacte en la qualitat de l'aire que han tingut les aturades del transport públic en els últims onze anys

Elena Freixa
3 min
La contaminació es dispara fins al 48% quan hi ha vaga de metro

BarcelonaQuan hi ha vaga al transport públic, ja sigui al metro, a l’autobús o al tren, els ciutadans recorren al cotxe privat per anar a la feina i fer els desplaçaments diaris. La factura ambiental en dies com aquests és un increment de la contaminació atmosfèrica a Barcelona que pot arribar a ser de fins al 48% en el cas de contaminants associats al trànsit, com ara el monòxid de nitrogen (NO). Aquest increment tan alt de NO es dona en les jornades en què hi ha aturada de metro, que és el mitjà de transport que té una incidència més gran en la qualitat de l’aire quan no funciona, perquè també és el que té més usuaris.

Un estudi de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) analitza com ha evolucionat la qualitat de l’aire en les aturades del transport públic durant els onze anys compresos entre el 2005 i el 2016, i recull un creixement generalitzat dels contaminants quan algun transport públic s’atura. En les 208 jornades de vaga que hi va haver en aquest període, la mitjana de l’increment de la contaminació va oscil·lar entre el 4% en el cas del diòxid de nitrogen (NO 2 ) i el 8% en el monòxid de nitrogen (NO).

“L’augment es detecta sobretot en contaminants que emeten directament els cotxes, com és el cas del NO 2, el carboni negre (BC) i el monòxid de carboni (CO), i menys en altres contaminats que depenen d’altres processos a més del trànsit”, destaca l’investigador de l’IDAEA-CSIC i coautor de l’estudi, Xavier Querol. També empitjora, per exemple, la presència de partícules en suspensió PM 10 i PM 2,5, afegeix l’investigador d’ISGlobal i primer autor del treball, Xavier Basagaña.

L’estudi, publicat a la revista Science of the Total Environment, té en compte les aturades -totals o parcials- registrades en el metro, les línies d’autobús urbà de Barcelona i el servei ferroviari, ja sigui de Rodalies o de Ferrocarrils de la Generalitat. “Inicialment, crèiem que el mitjà de transport que en situació de vaga provocaria més contaminació seria el tren, per tots els qui es desplacen de fora de Barcelona, però les dades atorguen més afectació quan el que deixa de funcionar és el metro”, explica Basagaña. El treball no inclou l’afectació del conflicte recent a TMB, que s’ha traduït en 12 dilluns d’aturades el 2017.

En els onze anys analitzats, més de la meitat de les 208 vagues van ser de tren (106), mentre que n’hi va haver 91 d’autobús i només 28 de metro. “No volem criminalitzar la vaga al transport públic, que és un dret dels treballadors, sinó subratllar què passa quan no funciona i posar en valor la importància cabdal de tenir una xarxa robusta per millorar la qualitat de l’aire”, sosté l’investigador de l’ISGlobal.

Al punt de mira d’Europa

L’informe assenyala que el NO2 creix més d’un 4% quan minva l’oferta de transport públic. Es tracta d’un contaminant que Europa monitoritza de prop, i ja ha avisat Barcelona per saltar-se els límits permesos de manera “continuada”. De fet, Europa fa mesos que ha amenaçat Espanya i quatre estats més per superar els nivells màxims de diòxid de nitrogen, i Barcelona -juntament amb la zona del Vallès, el Baix Llobregat i Madrid-és una de les àrees on se sobrepassen els límits. A més a més, Espanya també té un expedient obert a Brussel·les per l’emissió de PM 10, una altra partícula contaminant, que pot acabar al Tribunal de Justícia de la Unió Europea.

Assenyalades per Europa, les administracions catalanes han anunciat mesures per revertir la contaminació atmosfèrica, com ara restriccions de trànsit als vehicles més contaminants a l’àrea de Barcelona i la corona del Vallès quan es declarin dies d’episodi ambiental. A més, l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat i l’Àrea Metropolitana de Barcelona explicaran avui conjuntament les actuacions en transport públic que es desplegaran aquests dies i que han d’acompanyar les mesures restrictives que s’aplicaran a partir de finals d’aquest any.

stats