Societat 21/07/2017

Aparcar a Barcelona serà més car si hi ha contaminació

Això es produirà un parell o tres de dies l'any i en quedaran exempts els vehicles ecològics i de zero emissions

Laia Vicens
2 min
El pagament de la zona blava a Badalona través del mòbil és pioner a l'Estat.

BarcelonaAparcar a Barcelona sortirà més car els dies de molta pol·lució. El ple de l’Ajuntament va aprovar ahir una modificació de les ordenances fiscals que encareix dos euros l’hora el preu de la zona blava i l’àrea verda els dies que la Generalitat decreti un episodi d’alta contaminació atmosfèrica, que no acostuma a passar més de dos o tres cops a l’any.

La mesura preveu recaptar uns 160.000 euros, ja que el tiquet del parquímetre de la zona blava pot acabar costant uns 4,5 euros l’hora i el de l’àrea verda uns 5. La taxa només s’aplicarà als no residents -la gent de fora de Barcelona, en el cas de la zona blava, i els cotxes aparcats en barris que no siguin el seu, en el cas de l’àrea verda- i en quedaran exempts els vehicles ecològics i de zero emissions. El recàrrec començarà a cobrar-se a la tardor.

La mesura fa temps que es ve debatent. La taxa ja es preveia en les ordenances que el govern de Colau havia presentat per a aquest any però que mai es van arribar a aprovar perquè l’oposició les va rebutjar. Davant dels canvis normatius que s’estan fent en diferents institucions amb l’objectiu de millorar la qualitat de l’aire, l’Ajuntament ha proposat ara una modificació de les ordenances prorrogades per incloure-hi aquesta nova taxa. Una “mesura necessària”, segons el tinent d’alcalde Gerardo Pisarello, que va dir que encara s’hauria d’anar més enllà.

De fet, Pisarello va admetre que la taxa té un impacte limitat perquè només es podrà aplicar en dies puntuals, i va demanar a l’oposició acordar més mesures d’aquest tipus per desincentivar l’ús del cotxe privat. Així, el govern municipal de BComú i el PSC va rebre el suport d’ERC, la CUP i el regidor no adscrit, mentre que l’oposició va criticar la decisió, perquè diuen que alimenta la “cotxefòbia” i no respon a cap pla o estratègia més global per frenar la contaminació. Segons el PP i Ciutadans, que van votar-hi en contra, la mesura no servirà de res si no s’acompanya d’una millora del transport públic. El Partit Demòcrata es va abstenir.

La idea de l’Ajuntament s’emmarca en la batalla contra la contaminació que des de fa temps lliuren les principals administracions catalanes. De fet, 40 ajuntaments de l’àrea metropolitana, la Generalitat i la Diputació de Barcelona ja van acordar al febrer que a partir d’aquest any es prohibirà la circulació dels vehicles més contaminants els dies de més pol·lució. A partir del 2019, la prohibició serà permanent. Aquestes mesures van arribar després que la Unió Europea comuniqués el 2012 a la Generalitat que no s’estaven fent prou esforços en aquesta qüestió i va reclamar mesures més dràstiques que limitar la velocitat a l’entrada de Barcelona o aturar activitats industrials com les cimenteres o les centrals elèctriques de cicle combinat.

Tres modificacions més

El ple ha aprovat tres modificacions més: reduir els topalls als comerços als quals no es rebaixi l'IBI, adaptar les bonificacions de l'impost de vehicles a les noves etiquetes ambientals de la DGT i una nova exempció de la taxa de clavegueram a les famílies vulnerables per lluitar contra la pobresa energètica.

stats