MOBILITAT
Societat 14/08/2016

500 viatgers evacuats en l’enèsima avaria a la R16

El Govern vol el traspàs de trens i vies i insisteix en els tribunals

M. Riart / A. Solé
2 min
500 viatgers evacuats en l’enèsima avaria a la R16

BarcelonaUna més, i ja en són quatre aquest estiu. L’enèsima incidència a la línia de trens R16 de Renfe va obligar a evacuar mig miler de passatgers que van quedar aturats entre Cunit i Sant Vicenç de Calders. Aquesta vegada no va ser un problema a la catenària -la causa de les dues primeres incidències de l’estiu-, sinó l’avaria d’un comboi, que es va acabar retirant cinc hores després. Durant una hora i mitja la línia va quedar tallada, amb retards de més de 45 minuts en totes les línies del sud i els viatgers afectats esperant dins del comboi avariat o fent temps baixant a la zona de vies.

Com que el tram on es va produir la incidència era de doble via, la companyia va portar-hi un altre tren i va fer passar els passatgers al nou comboi a través de diverses passarel·les perquè poguessin continuar el seu viatge. Després va poder restablir la circulació almenys per una de les vies, però els retards es van arrossegar gairebé tot el dia.

Un tren massa vell

El conseller de Territori i Sostenibilitat va ser el primer a reaccionar a l’enèsima incidència a través de tres piulades a Twitter. Segons el conseller, el tren avariat ahir pertany a una de les sèries més antigues que té Renfe, la 470. Aquest model és un dels que més es fa servir per cobrir el trajecte de la línia de regionals entre Tarragona i València, tot i que, segons Rull, “no és adequat per fer recorreguts llargs”. El conseller va tornar a demanar el traspàs a la Generalitat de tots els trens, vies i estacions. “Volem ser responsables de les nostres decisions, no hostatges dels errors dels altres”, afegia per acabar en el tercer missatge. Al vespre era el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, qui s’afegia a la reivindicació per les xarxes socials: “Em preocupa la confabulació d’Adif i Renfe, que perjudica els catalans. Ens prendran el pèl fins que ja no els ho permetrem més”, piulava el president.

Els tribunals, l’única via

A finals de juliol, la Generalitat ja va unir forces amb els ajuntaments catalans i va anunciar que a l’octubre presentaria una denúncia contra la companyia davant de l’Audiència Nacional, per la via contenciosa administrativa, per la seva “inoperància”. Va ser després de dues incidències a la catenària de la línia que van deixar penjats mig miler d’usuaris de dos trens -200 van haver de peregrinar per les vies i els 250 del segon comboi s’hi van quedar atrapats gairebé tres hores-. Ahir, en declaracions a Catalunya Ràdio, Rull insistia que el Govern ha obert “totes les vies possibles, la negociació, la reivindicació, i ara queden els tribunals”. Segons el conseller el fet que a Madrid hi hagi un govern en funcions durant tants mesos tampoc ha ajudat. “Ningú ens agafa el telèfon”, assegurava.

Dels 306 milions d’euros que Foment va comprometre per al període 2014-2016, només s’ha executat un 1,6% del total. Al juny el Govern ja va presentar un requeriment previ a Adif pel mal estat de la infraestructura. L’últim enfrontament amb Renfe ha estat per la modificació dels horaris. Tot i incloure els retards, l’índex de fiabilitat de la línia només ha passat del 15% al 65%. El Govern ha exigit el 90%.

stats