SERVEI PÚBLIC
Portada 14/07/2015

Son Servera ha eliminat el bus urbà perquè a l'hivern "anava buit"

El servei començà el 2009 i també havia de servir de llançadora al frustrat tren de Llevant

M. Bonnín
2 min
El bus urbà de Son Servera quan es va inaugurar el febrer de 2009. / G. ALONSO

Son ServeraEl servei es va inaugurar l'any 2009, es va retallar el gener de 2012 i deixarà de funcionar el proper dia 31. L'Ajuntament de Son Servera ha decidit eliminar el bus urbà que uneix el poble amb els diferents nuclis de la zona costanera perquè està infrautilitzat. "Moltes vegades va buit, sobretot a l'hivern", ha admès la batlessa del municipi, Natalia Troya.

El motiu principal per eliminar-lo no és que sigui deficitari, sinó que no té raó de ser fora de temporada alta, segons argumenta el Consistori. Per aquest motiu, s'intentarà trobar una manera de mantenir-lo durant els mesos d'estiu, quan és utilitzat per turistes i per personal que treballa a la zona costanera, segons ha informat. La primera edil mantindrà una reunió divendres a la Conselleria de Transport per plantejar la possibilitat d'adquirir l'autobús –inclosa en el contracte– i que l'Ajuntament ofereixi el servei directament, sense treure'l a concurs.

Sis anys i amb Aumasa

El servei de bus urbà de Son Servera es va posar en marxa fa sis anys. Autocares Manacor SA (Aumasa) va guanyar el concurs per explotar-lo. L'empresa havia de percebre 221.000 euros anuals per fer el servei. Després de comprovar-ne el poc ús i com a mesura d'estalvi per obtenir liquiditat, al cap de tres anys es varen reduir més de la meitat les freqüències i parades, i el preu de la concessió es va rebaixar fins als 142.000 euros. "Aleshores no vàrem poder restringir la concessió perquè la penalització era molt alta", ha indicat Troya.

Un dels motius per posar en marxa el bus serverí era que també havia de servir de llançadora per al futur tren de Llevant, que l'any 2009 estava en projecte, però que el Govern Bauzá aturà.

En l'actualitat ofereix vuit freqüències diàries i fa 19 parades. La línia està integrada a la xarxa general de transport. Uneix Son Servera amb Cala Millor, Cala Bona i la Costa dels Pins.

L'oposició, d'acord

Part de l'oposició, que ja s'havia mostrat contrària a la gestió d'aquest servei, està d'acord amb la decisió del Consistori, però en critica la tardança. "Aquest bus feia el recorregut tot sol; si l'Ajuntament hagués pagat un taxi, ens hauria sortit molt més barat", ha criticat el portaveu del Partit Popular, Jaume Servera. Un dels problemes, segons Servera, és que la ruta es limita al terme municipal de Son Servera. "A la gent que va a la part llorencina de Cala Millor ja no li serveix", ha subratllat.

La recaptació anual d'aquest autobús era d'uns 20.000 euros. Per tant, la despesa neta del Consistori era d'uns 120.000 euros anuals durant els darrers tres anys i de 200.000 els tres primers.

stats