Educació
Suplements 25/02/2012

Escoles tàndem, especialització eduativa

Aquest curs s'han posat en marxa les primeres Escoles Tàndem, que s'especialitzen en una àrea per vehicular tot el currículum escolar

Xavier Tedó
3 min
L'escola Poblenou de Barcelona fa un projecte Tàndem centrat en la música

BarcelonaIntroduir la música a totes les assignatures. Aquest és l'innovador projecte que s'ha impulsat aquest any en dues escoles en col·laboració amb l'Esmuc i el Conservatori Municipal de Barcelona i sota els auspicis i amb el finançament de l'Obra Social de CatalunyaCaixa. Són les primeres Escoles Tàndem, que tenen l'origen en les Magnet Schools dels EUA. L'objectiu d'aquest model educatiu, que aposta pel coneixement específic d'una àrea –com ara la música–, és fomentar l'èxit educatiu, donar prestigi al centre i potenciar la cohesió social.

Un dels centres participants és l'Escola Poblenou de Barcelona. La seva directora, Magda Garcia, subratlla que amb la finalitat de situar "la música com a eix transversal de totes les matèries, es modificarà el currículum per introduir una hora més de música cada dia durant tota la primària". Aquesta especialització no comporta obviar les competències bàsiques que tot alumne ha d'adquirir, sinó que és un element clau per potenciar-les.

La música no deixa de ser una àrea instrumental que permet aprendre llengües, geografia i fins i tot matemàtiques gràcies al ritme o al compàs, a banda de potenciar capacitats cognitives, com la concentració. Tenint en compte que la iniciativa té una durada de tres anys, enguany estan posant les bases perquè el programa no s'aturi quan s'acabi el finançament i pugui convertir-se en un dels trets identitaris de l'escola. Ara el professorat s'està formant per introduir la música en el dia a dia amb l'ajut dels músics de l'Esmuc, que ja han fet tres sessions.

L'alumnat també comença a palpar el canvi. En lloc del timbre que marca l'hora d'inici de les classes, ara sona una cançó. Per atreure l'atenció de la canalla, la direcció del centre ha actualitzat la seva pàgina web amb un blog on han d'endevinar el nom d'una cançó amb la finalitat que assimilin altres conceptes. La màxima responsable de l'escola explica que el Consorci d'Educació de Barcelona els va escollir perquè volien "fomentar l'excel·lència educativa i buscaven escoles amb bons resultats acadèmics", com la seva, "però que no tenen gaire demanda". Espera que el programa que tot just han engegat ara sigui un revulsiu: "Del projecte n'espero millorar la imatge de l'escola, que sigui atractiva, perquè està estigmatitzada, les famílies la veuen antiga i apunten els fills en altres centres més nous".

Una orquestra de barri

La directora de l'Escola Mossèn Jacint Verdaguer del Poble-sec, Núria Lacasa, tampoc s'ho va pensar dues vegades a l'hora d'embrancar-se en aquest ambiciós programa. Igual que l'altra escola escollida, aquest centre també presenta certes dificultats, com ara que un 40% dels seus alumnes siguin d'origen immigrant. Mentre treballen en el projecte, duen a terme les primeres activitats. Fan cant coral, i sobre aquesta activitat Lacasa afirma: "Ara volem donar continuïtat a la coral, que s'acaba a quart, i que els alumnes de cinquè i sisè segueixin amb l'aprenentatge d'instruments de corda". Aprofitant l'avinentesa volen portar a terme una idea que els ronda pel cap des de fa dos anys: crear una orquestra de barri. La intenció és que els alumnes de final de primària aprenguin a tocar els instruments de corda que els han facilitat com a activitat extraescolar i que altres escoles fomentin el coneixement d'instruments de vent i de percussió.

Lacasa deixa clar que "el projecte dura tres anys, però ha de tenir continuïtat". "Estem elaborant un projecte transversal amb la música com a eix conductor en el cicle superior, que l'any vinent estendrem a tots els cursos i en què es veuran implicades totes les assignatures", remarca la directora. Les primeres sensacions són positives: "Els alumnes en tenen moltes ganes, s'estan familiaritzant amb els instruments perquè d'aquí un parell de mesos els que vulguin aprendre a tocar el violí s'hi inscriguin". L'equip docent està il·lusionat: "És una gran oportunitat, esperem que el projecte ens ajudi a aconseguir que cada alumne arribi al seu punt d'excel·lència i que alhora es fomenti la cohesió social".

Fent xarxa

Durant el pròxim curs està previst iniciar dues noves Escoles Tàndem. Una que estigui especialitzada en ciències –entre el Parc Científic de Barcelona i un institut d'educació secundària de l'Hospitalet de Llobregat– i una altra especialitzada en música –l'Escola de Músics i la Fundació Tot Raval col·laboraran amb una escola de primària d'aquest barri de Barcelona–. Salvador Garcia, director de coneixement de la Fundació CatalunyaCaixa, explica que en volen crear "com a mínim dues cada any per acabar creant una xarxa d'Escoles Tàndem". Garcia assenyala que van estar pensant com podien "incidir en l'àmbit educatiu tenint en compte la realitat del país" i està convençut que el programa servirà perquè "aquestes escoles siguin un referent dins del barri i alhora augmenti el rendiment global de l'alumnat". La motivació amb què tots han acollit la iniciativa és, a parer seu, el millor indicador que el programa funcionarà.

stats