REPORTATGE
Suplements 25/03/2012

Volkswagen vol ser líder mundial el 2018

El grup en vol més després de viure el 2011 el millor any de la seva història

Elena Freixa
5 min

BarcelonaEl grup Volkswagen avança amb pas ferm cap al cim de la indústria de l’automòbil mundial, que espera conquerir el 2018, si no abans. Nascuda fa 75 anys, la companyia acaba de deixar enrere el millor exercici de la seva història, en el qual ha polvoritzat totes les seves marques: ha venut la xifra rècord de 8,3 milions de cotxes i ha duplicat els seus beneficis fins als 15.400 milions. A més, la companyia, propietària de Seat, és líder a la zona de l’Àsia-Pacífic, Europa i l’Amèrica del Sud.

Amb les xifres a la mà, està guanyant credibilitat l’estratègia de Volkswagen d’arrabassar el tron mundial a General Motors d’aquí sis anys com a molt. I veient la ràpida expansió de les vendes –que van augmentar en un milió de cotxes venuts l’any passat– hi ha indicis per creure que la fita pot arribar abans. El principal competidor, General Motors, va vendre 9 milions de cotxes, 700.000 més.

El president de Volkswagen, Martin Winterkorn, té motius per ser optimista i defensar que la companyia és “en el bon camí”. Les deu marques que hi ha sota el paraigua Volkswagen van augmentar vendes l’any passat. Fins i tot Seat, que tot i estar molt orientada al mercat més complicat per la crisi, l’europeu, va esgarrapar un increment de més del 3%.

El grup recull els fruits d’una expansió internacional i una política d’adquisicions teixida al llarg de dècades, cosa que li ha valgut convertir-se en un símbol de la potent indústria exportadora alemanya. Aquesta visió li va permetre apuntar-se victòries que ara resulten crucials. “Van ser els primers d’entrar en massa al mercat xinès”, recorda Joan Llorens, president de Seat entre el 1993 i el 1997.

Expansió xinesa

Volkswagen va arribar als anys 80 a la Xina i actualment ja és el seu segon mercat després d’Alemanya. Hi produeix més de dos milions de cotxes en onze fàbriques i hi invertirà amb els seus socis locals més de 1.000 milions per obrir tres centres productius més en els pròxims quatre anys.

Aquest mercat és el centre de la seva expansió i on totes les marques del grup confien obtenir uns creixements inimaginables a Europa. Seat era l’única marca a qui el grup havia fet gruar per entrar a la Xina, però el gir en l’estratègia de la nova direcció i el lideratge al mercat espanyol durant els últims dos anys han arrencat el sí de la direcció del consorci. La companyia amb seu a Martorell començarà a vendre a la Xina el mes vinent.

L’aposta de Volkswagen per defensar la primera posició al mercat asiàtic també passa per l’Índia, on el grup vol potenciar especialment el paper de la seva marca “econòmica però de qualitat”, és a dir, Skoda. Tant en aquest mercat com en el nord-americà el creixement del 2011 va superar el 20%. Mentrestant, a Europa el grup es conforma amb no poca cosa: continuar creixent per sobre del mercat, especialment castigat per la crisi i on la competència resulta més ferotge.

Inversió titànica

Els números amb què treballa el grup per acomplir el seu objectiu imposen. El president Winterkorn va xifrar fa unes setmanes la inversió prevista per als pròxims quatre anys: 62.400 milions d’euros –més d’una quarta part del PIB català– per desenvolupar nous productes, tecnologies alternatives i millores en les línies de producció que permetin més eficiència. Per aconseguir aquest últim objectiu, el grup ha començat a instal·lar a les seves fàbriques una nova plataforma de construcció que facilitarà l’estratègia que ja s’ha començat a aplicar: que un cotxe del grup es pugui fabricar en diverses fàbriques de tot el món sense haver de fer grans inversions.

Això ja es veu en el cas de Seat, que ha anunciat que el nou Toledo no es farà a Martorell, sinó a la República Txeca, a la mateixa fàbrica d’on sortirà un vehicle similar de Skoda. La fàbrica catalana comptarà amb la nova plataforma compartida aquest mateix any i el nou León serà el primer cotxe que s’hi produirà.

Si l’aterratge a la Xina dóna els fruits esperats, i si per exemple calgués produir el León allà, les fàbriques locals de Volkswagen (onze en marxa i tres que construirà els pròxims anys) ho poden fer més fàcil amb la nova plataforma.

El creixement del grup alemany els últims anys ha estat important en vendes (un 33% en cinc anys), però encara ha estat més impressionant en termes de treballadors. Des del 2007, la plantilla a tot el món ha crescut un 52,4% i ja supera el mig milió de persones. Només l’any passat, s’hi van afegir 102.600 treballadors.

La política de recursos humans la regeix cadascuna de les empreses, però Volkswagen obre el camí amb fórmules innovadores com la participació dels treballadors en els beneficis a Alemanya. Aquest any, més de 90.000 empleats de l’empresa rebran una paga extra de 7.500 euros. L’exemple ha permès que el nou conveni de Seat també inclogui per primer cop una paga (de fins a 500 euros per empleat ) quan se superin les pèrdues.

Conglomerat efectiu

El grup Volkswagen és el resultat del projecte industrial ambiciós que va iniciar Ferdinand Porsche l’any 1937 a Alemanya i que va començar donant a llum una autèntica icona: l’Escarabat. Després dels anys obscurs de la Segona Guerra Mundial, va iniciar una expansió internacional molt matinera (l’any 53 arriba al Brasil i el 84 ja fabrica en sèrie a la Xina). Pel camí, el grup ha anat incorporant nous actors. Des de la seu de Wolfsburg es van anar traçant les adquisicions de les diverses marques. Això li ha garantit un aparador ampli, però també ha construït un gegant que no sempre és fàcil de governar.

Seat n’és un exemple. Ha resultat ser la peça impossible del trencaclosques fins ara, en paraules del president, James Muir, que s’ha proposat resoldre’l. Amb l’entrada a Xina i el llançament de nous productes, Seat vol acabar amb una llarga trajectòria d’intents per trobar el seu lloc. Un problema d’encaix que, en canvi, no es va donar quan el 1991 (cinc anys més tard de comprar Seat) Volkswagen va adquirir Skoda.

El grup no renuncia a nous membres dins la família i està immers en una lenta integració de Porsche, de la qual té ara un 49%. Sobre els rumors d’un interès per comprar Ducati i entrar al món de les dues rodes, Volkswagen guarda silenci.

p { margin-bottom: 0.21cm; } El rol de Seat

Un repte: 800.000 cotxes el 2018

Seat treballa amb un repte per contribuir al pla de creixement de Volkswagen: augmentar les vendes fins als 800.000 cotxes el 2018 (ara en ven 350.000). Després d’alguns cops de volant en el paper de Seat dins del grup, sembla que des de Wolfsburg veuen clar el rol que s’ha guanyat l’empresa i li demanen que aporti a la gamma l’esperit esportiu però assequible. Amb els nous models i la feina feta al mercat europeu, Seat s’ha guanyat l’elogi del president del grup, que la defensa com a “peça clau” en els seus plans. Les 800.000 unitats que preveu vendre d’aquí sis anys són les que ara mateix ven la tercera empresa del grup, Skoda, gràcies a l’estratègia a la Xina i l’aposta pel mercat indi. La prova de foc de Seat a l’Àsia comença a l’abril amb les primeres vendes a la Xina. El resultat decidirà futurs passos en l’estratègia internacional.

stats