Societat 07/11/2015

“A Barcelona hi ha un cultiu de creatius molt potent”

Han transformat un negoci tradicional en un espai actiu de creació, diàleg, tallers i experimentació. L’Automàtica és, a més d’una impremta, un col·lectiu d’apassionats per la cultura que s’autogestionen malgrat la situació econòmica

Claudia Frontino
3 min
“A Barcelona hi ha un cultiu
  de creatius molt potent”

Han transformat un negoci tradicional en un espai actiu de creació, diàleg, tallers i experimentació. L’Automàtica és, a més d’una impremta, un col·lectiu d’apassionats per la cultura que s’autogestionen malgrat la situació econòmica. Empesos pel context social i amb ganes de treballar localment, els catorze socis d’aquesta associació creuen que projectes com L’Automàtica són possibles amb ganes i passió.

¿Com es passa de ser una impremta comercial de barri a ser l’associació cultural autogestionada L’Automàtica?

Ariadna: Tot va començar durant el moviment 15-M. Era un moment en què ens estàvem replantejant moltes coses, revalorant les nostres feines, el model de ciutat, de cultura... un moment efervescent. Quan vam topar amb l’IFA -antiga impremta- va ser un moment increïble. Quan vam conèixer el Ferran Fandos -l’impressor i fill del fundador- i vam veure tota la maquinària i tot el que hi podíem fer vam saber que teníem l’oportunitat d’aprendre a imprimir i de produir artesanalment.

La impremta familiar de Fandos estava a punt de tancar i van aparèixer vostès...

Marc: Ell venia d’una impremta comercial i tenia clients del barri. Nosaltres hi vam portar un aire nou, tant des del punt de vista polític i social, per voler convertir la impremta en un nou espai de la ciutat, com creativament, gràcies al background professional que teníem. Vam proposar fer coses noves i més arriscades, a la vegada que el Ferran ens va ensenyar i tots vam aprendre de tots. Des del principi ell es va enamorar de nosaltres i nosaltres d’ell.

Però arriba l’1 de gener del 2015, entra en vigor la llei d’arrendaments urbans i es veuen obligats a canviar de local.

Marc: Va ser un cas claríssim de mòbing. La propietària de l’antic local no ens va voler escoltar, i això que la vam contactar diverses vegades per carta per explicar-li el projecte, per dir-li que no érem una impremta comercial, que volíem tirar endavant un projecte amb contingut social i creatiu. I res. Ens demanava el triple del que pagàvem fins aleshores de lloguer i fer unes reformes que ni de bon tros podíem pagar.

Ariadna: En aquell moment vam veure que no podíem assumir les despeses per canviar de local ni per moure la maquinària. Ens vam reunir tots i vam decidir que la millor manera d’abordar aquesta situació era fent un crowdfunding.

¿I gràcies als mecenes s’han pogut instal·lar al nou local?

Marc : Sí. Vam fer la campanya de micromecenatge amb Goteo, una plataforma molt centrada en projectes socials, i va ser un èxit. Vam superar amb escreix el que teníem previst i la gent ens va ajudar molt. Al mes de març ja ens havíem instal·lat al nou local, també a Gràcia.

¿Creuen que el model d’associació de L’Automàtica és una excepció a Barcelona?

Marc: No, hi ha altres projectes similars on s’imprimeix i altres tipògrafs amb experiència, però una infraestructura com la que hi ha aquí crec que és única. A Barcelona hi ha un cultiu de creatius molt potent, amb ganes d’expressar-se i fer coses. Barcelona necessita més espais com L’Automàtica, i tant de bo no siguem una excepció.

Ariadna: També és única per la manera d’abordar el projecte. No volem que la gent pensi en la impremta com una cosa antiga i passada de moda, romàntica... Ens interessa ensenyar a entendre el disseny d’una altra manera.

¿Pensen que el seu model de projecte cultural encaixa bé a la ciutat?

Ariadna: Sí. Fa uns anys semblava que tot havia de passar per l’Ajuntament, les institucions i les subvencions. Després del 15-M vam decidir que no ens interessava tot això i que ens volíem autogestionar, precàriament, però ens autogestionaríem.

Marc: Ha arribat un moment en què la gent diu: “No pel fet de no tenir diners deixarem de fer el que volem o les coses en què creiem”. La ciutat ha de fomentar l’aparició de projectes com L’Automàtica, és cultura de base.

stats