Societat 09/01/2016

El Port Vell, sota la lupa

L’Ajuntament inspeccionarà si les noves instal·lacions de la marina de luxe se cenyeixen al projecte aprovat després de veure com l’edifici que havia de ser la recepció es destina tot a restaurant i bar

Maria Ortega
4 min
El Port Vell, sota la lupa

Era un dels projectes aprovats per l’aliança CiU-PP que Barcelona en Comú portava escrit en vermell -i en majúscules- a la seva llista electoral d’iniciatives a intentar revertir. La conversió del Port Vell en una marina de luxe per a grans iots encara no ha escrit el seu últim capítol. La manera com s’han repartit els usos dels dos edificis que s’han construït sobre l’aigua amb la reforma ha posat l’Ajuntament en alerta. Sobretot el fet que l’edifici que havia de ser la recepció -que havia d’acollir espais com vestuaris a més d’una zona de restauració d’ús exclusivament privat- es destini íntegrament a restaurant i cocteleria. El govern d’Ada Colau, per mitjà de la regidora de Ciutat Vella, Gala Pin -que va saltar a la palestra pública com a activista i gran opositora al projecte-, ja ha verbalitzat la sospita que el nou restaurant OneOcean Club no s’adiu al pla aprovat.

“Havia de ser sobretot un punt de trobada per als usuaris de la marina, una recepció per a tripulants, i ens hem trobat que tenim un nou restaurant de luxe i de concurrència pública en una ubicació privilegiada”, denuncia Pin. La regidora avisa que el consistori té previst inspeccionar la zona per veure si realment hi ha infraccions i, si és així, activar un expedient sancionador.

Pin prefereix no donar més detalls d’aquesta intervenció per no posar en alerta els responsables de l’espai, inclòs a la Marina Port Vell, que el 2010 va ser adquirida pel grup britànic Salamanca Group per convertir-la un nou espai destinat a iots de gran luxe (ja hi ha invertit més de cent milions d’euros) i que ara ha rebatejat com a OneOcean. Per reservar taula al restaurant -i per tenir accés a espais com el gimnàs o la cocteleria-, i tal com s’especifica a la pàgina web, cal ser soci -ho són de manera directa els propietaris i patrons d’embarcacions amb amarratge a la marina i els directius d’empreses que hi tenen oficines, i ho pot ser qui rebi l’autorització de la direcció- o bé ser convidat per un soci.

Però aquest pas, tal com ha pogut comprovar aquest diari és fàcilment evitable perquè qualsevol que vulgui reservar taula es pot fer soci sense necessitat de cap padrí, al mateix restaurant moments abans de l’àpat o posant algun dels noms que es faciliten des del local com a soci recomanador. “A la pràctica funciona com un local de pública concurrència més”, segons denuncia la regidora de Ciutat Vella.

El restaurant va obrir portes a principi de l’any passat amb un interiorisme espectacular obra d’El Equipo Creativo, que ja ha dissenyat locals de la factoria Adrià com el Tickets o el Pakta, i ofereix com a gran reclam el seu emplaçament exclusiu sobre la làmina d’aigua. Fonts de OneOcean neguen en rotund el caràcter de pública concurrència de l’espai i asseguren que el local s’adiu al projecte aprovat i que només hi accedeixen els socis.

El projecte inicial de la reforma preveia un edifici destinat exclusivament a restaurant, però fruit de la negociació política i de la reivindicació veïnal aquest espai va caure del pla definitiu i la reforma va servir per guanyar dos edificis: l’un, batejat com The Gallery, que inclou des d’un gimnàs per als tripulants fins a vestuaris, bugaderia i despatxos d’empreses del sector nàutic i també la recepció; i el del OneOcean Club, on hi ha el restaurant i la cocteleria. El projecte aprovat especifica que no s’hi admet cap ús de pública concurrència.

El director general de OneOcean, Paul Cook, explica que el restaurant “funciona i opera dins del marc de les restriccions previstes en la concessió administrativa” -que recollia, efectivament, l’ús de restauració- i defensa que el port esportiu “ofereix valor econòmic directe i significatiu a la ciutat de Barcelona: suma 750 milions d’euros anuals a l’economia local”. D’altra banda, els responsables de l’espai neguen que el nou equip de govern s’hagi posat en contacte amb ells per suggerir-los canvis en el projecte.

Remarquen que la reforma es va fer perquè les instal·lacions havien quedat petites i obsoletes per als vaixells de gran eslora que començaven a ser habituals a la ciutat i que el projecte de transformació es va fer de manera “negociada” amb l’Ajuntament, reduint, per exemple, el nombre d’edificis i canviant el tipus de tanca quan així es va posar com a requeriment. Asseguren que el resultat és un port que ofereix les millors prestacions als vaixells de gran eslora i que s’ha convertit en un nou reclam per a la ciutat, amb un disseny d’edificis, de la mà de l’estudi català Scob, que ha prioritzat la integració al paisatge portuari.

En paral·lel a aquesta inspecció sorpresa per verificar que totes les instal·lacions s’adiuen al projecte, la lluita del nou govern municipal també se centra en la tanca que impedeix l’accés fins a la línia de mar. En aquest cas preveuen posar sobre la taula de l’Autoritat Portuària de Barcelona un projecte alternatiu que garanteixi l’ús ciutadà del port, segons remarca la regidora: “El nostre objectiu és que es garanteixi l’accés al mar i, en això, tenim marge per negociar”. La tanca de la polèmica no és només la del moll d’Espanya, que es va instal·lar amb la reforma, sinó també les que hi eren amb anterioritat.

Reunió amb Antifrau

L’equip de l’alcaldessa, Ada Colau, també té pendent una trobada amb l’Oficina Antifrau de Catalunya (OAC), que durant el 2014 va investigar la compra de la marina Port Vell per Salamanca Group després d’haver rebut una denúncia per presumptes irregularitats. L’Oficina va tancar aquella investigació sense detectar cap indici de delicte en l’operació. Tot i que inicialment l’Ajuntament va comunicar que la trobada es produiria abans que acabés el 2015, ara confia poder-la agendar ben aviat. Però de moment no hi ha una data tancada.

stats