Jordi Hereu: “És imprescindible que el transport públic guanyi quota al cotxe”

L'exalcalde de Barcelona és patró del Fòrum Ambiental, que promociona la sostenibilitat entre les empreses

S’ha retirat de la política activa, però manté la passió per les ciutats. Jordi Hereu (Barcelona, 1965) va ser alcalde de Barcelona del 2006 al 2011 i ara treballa en dues consultories sobre ciutats i urbanisme, però també és patró del Fòrum Ambiental, que promociona la sostenibilitat entre les empreses.

El Fòrum Ambiental ha signat un compromís amb el clúster del sector ferroviari (Railgrup) per una mobilitat sostenible. Fa temps que es diu i se sap que el tren és el mitjà del futur, però continuem transportant mercaderies per carretera i els embussos de cada matí continuen.

La mobilitat és un dels grans reptes perquè és un dels motius del canvi climàtic, per tant, és el que pot aportar més per evitar-lo. Les ciutats han de millorar el seu urbanisme per tenir més bona mobilitat. És a dir, o fomentem unes ciutats molt més compactes, més denses i menys extenses, o si no la mobilitat urbana sempre serà un problema. O fem guanyar quota al transport de mercaderies amb tren o ens costarà complir els compromisos que signarem a París.

Confia en un bon acord a París?

Ja ho veurem, perquè la cimera de Copenhaguen no va anar gaire bé. En això Europa ha de marcar una pauta i complir els compromisos, més enllà que ho facin la Xina i els EUA, que també ho han de fer. I crec que hi ha d’haver un pacte de solidaritat amb els països en vies de desenvolupament. El que no s’hi val és no ajudar els països en un estadi econòmic i social inferior, i a més obligar-los a no contaminar tant com nosaltres hem fet durant dècades. Aquest ha de ser l’acord de París.

¿La ciutat de Barcelona està preparada per al canvi climàtic?

Som en una de les parts del món més estables. Ara, certament hem de fer una reflexió sobre la nostra capacitat de preveure els fenòmens i mitigar-ne els efectes. L’altra cosa és: quina aportació fem nosaltres al canvi climàtic global? Barcelona té coses molt positives, i d’altres que encara hem de millorar. Tenim un model de ciutat mediterrània ancestralment sostenible.

I en què podem millorar?

Que el transport públic i caminar mantinguin taxes importants sobre el conjunt de la mobilitat urbana, i que l’ús del cotxe dins la ciutat no vagi a més. En l’àmbit metropolità tenim coses a fer, com evitar els col·lapses circulatoris, que contaminen molt i a més ens resten competitivitat. En comparativa internacional no estem malament, però Barcelona no ha caigut mai en el cofoisme. Ens hem de moure per avançar-nos a les legislacions ambientals, que cada cop s’aniran endurint més; no esperem que ens prohibeixin les coses.

Si volem que la gent deixi d’entrar a Barcelona amb cotxe cal un transport públic millor, i aquest és un mal endèmic que no hem solucionat.

Primer diria que cal generar més policentrisme, és a dir, generar estructures urbanes metropolitanes que facin que menys gent s’hagi de desplaçar per anar a treballar. Això d’una banda, però veient com és la situació actual, ara mateix la mobilitat dins la ciutat és prou acceptable: 50% caminar o bicicleta, 30% transport públic i un 20% mobilitat privada. Ara l’objectiu seria que aquest pastís fos el de tota l’àrea o regió metropolitana, i en això tenim molta feina a fer, ja que el cotxe aquí suposa el 50% dels desplaçaments. És imprescindible que el transport públic guanyi quota al cotxe. I és evident que les Rodalies han de millorar, en quantitat i qualitat. Caldrà un esforç inversor important.

Una de les seves apostes com a alcalde va ser el tramvia per la Diagonal, però els ciutadans ho van descartar en una consulta. Ara l’alcaldessa Colau ha recuperat el projecte de manera decidida. Com ho valora?

Unificar les dues xarxes de tramvia actual, si un mira el plànol, sembla bastant lògic, i a més maximitzaríem els desplaçaments. És evident que jo hi estic d’acord, però també he de dir que això implicarà modificar altres tesis. Pretendre unir els tramvies i no canviar res més de la mobilitat no és possible. S’ha de valorar en un debat genèric de mobilitat. I permet-me que et digui, acabarem veient la reforma que vam proposar nosaltres... Hauran calgut dos alcaldes per veure-ho, però hi arribarem.

Més continguts de

El + vist

El + comentat