PLANETA

E-Commerce: la botiga global

El comerç electrònic es fa gran i s'escampa a cop de clic i de targeta de crèdit alhora que alimenta la voràgine consumista. No és que internet hagi inventat la venda global, perquè les grans marques transnacionals ja es van avançar obrint botigues fa dècades en tots els racons del món i uniformant el món amb gustos i modes

Gràfic: Esther Utrilla / Text: Marta Rodríguez

1024 milions d'usuaris

Amb la millora de la xarxa i la connectivitat i l'ingrés de la ciutadania de països en desenvolupament als 'smartphones', els usuaris i potencials compradors del comerç electrònic no paren de créixer. La llibertat de comprar a tota hora i en qualsevol lloc del món són els grans atractius d'uns usuaris que sovint gasten més perseguint suposades gangues.

Taxa de penetració del 73,7% (percentatge de gent que ha comprat alguna cosa online)

El comerç electrònic té una salut de ferro, amb creixements en tots els mercats. Fins i tot a l'Àfrica augmenta cada any un 20%, impulsat també per la gran implantació que té entre els internautes més joves.

'Marketplaces', els supermercats digitals

Cinc plataformes de distribució concentren el comerç online, amb centres logístics repartits estratègicament i missatgers amb condicions laborals més que discretes. L'èxit de la invasió d'iniciatives comercials –com el Black Friday– impulsa aquest auge. De vegades ajuda els negocis petits a arrencar.

Comerç global i botigues físiques

Gran part de la ciutadania del món es vesteix, menja i fins i tot decora la casa amb les mateixes marques. Són les grans globalitzadores, responsables que el planeta perdi idiosincràsia i matisos. I ho fan online però sense renunciar a obrir més i més botigues físiques en tots els racons del planeta.

Més continguts de