TEATRE EUROPA

Home = por + esperança

La Medusa no al·ludia a la maligna criatura de cabells formats per serps, sinó a una fragata que realment va naufragar l'any 1816

RAFAEL ARGULLOL
RAFAEL ARGULLOL Escriptor i professor d'humanitats a la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona

Durant molt de temps vaig pensar que el títol del quadre es referia al monstre mitològic, a la Medusa. Al cap i a la fi, era coherent que els nàufrags, abans de morir, estiguessin a punt de ser petrificats per la por de la mateixa manera que ho eren les víctimes d’haver creuat la seva mirada amb la Gorgona.

Un dia vaig llegir que la Medusa no al·ludia a la maligna criatura de cabells formats per serps, sinó a una fragata que realment va naufragar l’any 1816 davant de les costes de Mauritània o, segons altres fonts, del Senegal. Quan vaig veure el quadre en directe, al Louvre, també em vaig adonar que estava equivocat en el contingut.

A les reproduccions sempre m’havia semblat que aquell conjunt fascinant i aterrador de figures expressava únicament desesperació. Però en mirar detingudament la pintura, vaig comprovar que la negror general era contrarestada amb força per una llum d’esperança: alguns dels nàufrags feien senyals en direcció a una petita silueta que sorgia enmig de la turbulenta línia d’horitzó. La salvació encara era possible.

L’artista havia aconseguit sintetitzar amb extraordinària plasticitat la naturalesa humana. De fet, si jo hagués d’expressar aquesta naturalesa amb una fórmula quasi matemàtica proposaria: home = por + esperança.

LE RADEAU DE LA MÉDUSE (EL RAI DE LA MEDUSA)

De Théodore Géricault.

Aquesta obra mestra de la pintura romàntica francesa va ser l’estrella del Saló de París del 1819 i des del 1824 forma part de la col·lecció del Museu del Louvre.

Més continguts de