'L'aeroport, ciutat vigilada': troben 10 quilos d'haixix en una maleta

Un equip de l'ARA s'endinsa durant dues jornades a la infraestructura més gran de Catalunya. Avançament del reportatge de l''ARA Diumenge' del 22 de maig

Imatge del SATE ( servei automatitzat del transport d'equipatges). / XAVIER BERTRAL
GEORGINA FERRI / ANNA FERNÁNDEZ

L'aeroport Barcelona-el Prat està dotat de la tecnologia més puntera per al tractament dels equipatges. Al davant dels mostradors de facturació de la Terminal 1 (T1) ens espera en Roger Blacha, responsable de manteniment d'edificis i terminals de l'aeroport. Ningú com ell coneix el Sistema Automàtic de Tractament d'Equipatges (SATE), un sofisticat servei de gestió de maletes, format per 25 km de cintes transportadores. "Un cop deixem la maleta en aquest mostrador trigarà només 6 minuts a arribar fins al personal que l'ha de pujar a la bodega de l'avió", explica Blacha, que ens acompanya fins a les entranyes del sistema. Al soterrani de la T1 del Prat hi ha una mena de Dragon Khan de cintes transportadores, per les quals hi circulen 4.500 maletes a l'hora, dipositades curosament en safates de color groc.

El 100% dels paquets passen per la zona d'inspecció. El SATE es divideix en cinc nivells de seguretat, el primer consisteix en una màquina de raigs X en què un 'software' analitza l'interior de la maleta. Si el sistema no detecta res sospitós, continuarà el recorregut fins als anomenats 'hipòdroms de formació', unes cintes similars que veiem a la recollida d'equipatges de tots els aeroports del món. En aquestes cintes hi ha el personal de 'handling' de les companyies aèries que recullen els equipatges i els transporten fins a les bodegues dels avions.

Molts anys d'experiència

Si el 'software' detecta quelcom estrany, la maleta passa al nivell dos d'inspecció d'equipatges. En aquest nivell, tècnics de seguretat privada especialitzats en radioscòpia disposen de només 20 segons per determinar si aquella bossa ha de seguir pujant posicions a l'escala de la seguretat o pot tornar a les cintes per anar cap a la bodega. "Són molts anys i molts dies mirant a l'interior de milers d'equipatges, per tant, de seguida detectes si hi ha alguns cosa sospitosa i si l'has de passar a nivell 3". Ens ho diu en David Prado, un experimentat tècnic, sense apartar la mirada de les dues pantalles d'ordinador que té al davant i per les quals van apareixent –de manera intermitent– radiografies en color de l'interior de les bosses. 

Si els tècnics hi detecten algun risc, un artefacte o algun tipus de droga, escalen aquell equipatge al nivell 3 de seguretat. A la sala del costat, hi ha agents de la Guàrdia Civil que també en qüestió de segons han de determinar si es tracta d'una falsa alarma –i, per tant, l'equipatge pot pujar a l'avió– o si ha de passar al nivell 4, que és una sala de conciliació, on s'obre l'equipatge en presència del seu propietari. L'últim nivell és el 5 i en aquest estadi han d'intervenir els GEDEX, el grup especialitzat de la Guàrdia Civil en detonació d'explosius.

10 kg d'haixix

Mentre som a la sala del nivell 3 de seguretat, el comandant Jordi Verger, cap de la Unitat Fiscal i Seguretat Aeroportuària de la Guàrdia Civil, rep una trucada. "Sí, anem cap allà", diu. S'ha enviat al nivell 4, la conciliació, una bossa que conté "unes plaques amb una densitat i una forma poc habitual"... Anem fins a la porta d'embarcament del proper vol direcció al Brasil via Portugal. En una sala hi ha una passatger d'entre 30 i 40 anys, ben vestit, assegut amb la mirada perduda i envoltat de policies. Agents de la Guàrdia Civil mostren al comandant l'interior de la maleta: 10 kg d'haixix en plaques de més de 3 centímetres, amagades entre plàstics. "Enhorabona, bona feina!", els felicita Verger. 

Mentre la policia acompanya el detingut als calabossos, al subterrani de la terminal les cintes segueixen avançant alienes a qualsevol incidència. Els seus propietaris encara estan passant els controls de seguretat i les maletes ja arriben a les bodegues dels avions a punt per recórrer milers de quilòmetres, tot i que de moment, cada paquet ja n'ha recorregut tres per aquestes autopistes dels equipatges...

Diumenge, 22 de maig, podreu llegir a l''ARA Diumenge' el reportatge sencer a "L'aeroport, ciutat vigilada".