Diumenge 14/12/2014

Sifu: integració laboral i creixement

El 89% dels 3.500 empleats del grup són gent amb discapacitat

Toni Garganté
4 min

LA MILLOR MANERA D’INTEGRAR UNA PERSONA DISCAPACITADA passa per aconseguir-li un lloc de treball. Així de senzill pensar-ho i prou difícil d’aconseguir. La crisi dels últims anys ha estat dura per a tothom, però aquest col·lectiu ho ha patit encara més. “Hem de tenir present que quan una persona amb discapacitat perd la feina és molt més a prop de l’exclusió social”, indica el president de Sifu, Albert Campabadal Mas. L’atur ha crescut un 100% des del 2008 entre les persones discapacitades i se situa en el 33% del total, segons les dades d’aquesta empresa creada fa 21 anys.

En aquest context horrorós, Sifu manté un bon ritme de creació d’ocupació de l’ordre de 500 persones anuals. Aquest serà el nivell d’increment que espera atrapar aquest any, cosa que suposaria tancar el 2014 amb una plantilla total de 3.500 empleats. Un raser similar al de l’any passat, que va cloure amb 3.000 persones en plantilla, el 89% amb discapacitat. D’aquest percentatge, un total de 700 treballadors compten amb discapacitat de difícil inserció (26% mental-intel·lectual, 66% física i 8% sensorial). La facturació va augmentar l’any passat un vigorós 12%, fins als 38 milions d’euros, mentre que el 2014 preveu assolir els 40 milions, amb un increment més moderat del 5%. “Nosaltres creixem. No se ben bé si és perquè la situació millora o perquè mengem terreny a la competència”. El que queda clar és que durant els últims anys de crisi, Sifu ha mantingut un ritme positiu. Només si observem que el 2010 la plantilla estava formada per 2.000 empleats i la facturació comptabilitzava 31,5 milions, veurem el camí recorregut. Albert Campabadal va formar a principis dels anys 90 una xarxa de 16 gasolineres a les comarques barcelonines (actualment n’hi ha sota la marca Evolution).

LES BECEROLES DEL PROJECTE

Amb la sensibilitat de tenir un germà amb discapacitat, Campabadal va provar de contractar persones d’aquest col·lectiu: “Em vaig adonar que funcionaven prou bé i que la qualitat de les feines que feien no diferia gens respecte a la gent sense discapacitat. Va arribar a tenir fins a 100 empleats a les gasolineres. “Ja no podíem assumir-ne més. Llavors vaig fundar Servicios Integrales de Fincas Urbanas (Sifu) el 1993, que buscava col·locar treballadors a comunitats de propietaris en tasques de neteja, porters, jardiners, piscines...” Tot això, en barris benestants de la zona alta de Barcelona, esclar. Immobles on hi ha demanda d’aquesta mena de serveis, que tenen porters 24 hores al dia, o que necessiten un jardiner per tenir cura de l’entorn de l’edifici.

El següent pas va consistir a oferir aquestes feines a les empreses en general. Altre cop treballs de neteja, control d’accessos, telefonia. “Inicialment anàvem al sector privat, però des de fa dos anys hem professionalitzat més la gestió amb la contractació d’un director general extern, i ens hem presentat a concursos públics, tant d’administracions locals com universitats, biblioteques”.

Fruit d’aquesta diversificació, Sifu ha guanyat recentment un contracte al Zoo de Barcelona. “Quan guanyem un concurs, o bé l’entitat o l’empresa ens subroga el servei en qüestió o bé es tracta d’una activitat nova que nosaltres oferim amb els nostres treballadors”, segons el fundador de Sifu. A banda d’aquest augment del ventall de clients, Sifu també ha ampliat els serveis, oferint digitalització, custòdia i destrucció de documents. El resultat de tot plegat ha estat una xarxa de 32 oficines a tot l’Estat.

A més, amb la contractació dels serveis de Sifu, els clients poden incrementar el seu valor afegit en matèria de responsabilitat social corporativa, amb l’assessorament i compliment integral de la llei de drets de les persones amb discapacitat (integra l’antiga Lismi), que estipula que un 2% de la plantilla de les empreses de més de 50 treballadors ha d’estar formada per persones discapacitades. Aquests percentatges ja els fixava una normativa des dels anys 70. “Com que molt poques companyies arribaven a aquest 2%, la llei de l’any 2000 va incloure els centres especials de treball. Això va suposar un impuls gran”, recorda Campabadal.

CREIXEMENT EXTERIOR

L’empresa ja prepara la sortida a l’estranger per a l’any que ve. “Estem estudiant les diferents legislacions existents a Europa sobre inserció laboral. La veritat és que en aquest sentit comptem amb experiència, perquè ja hem intentat adaptar-nos a les 17 normatives i interpretacions diferents de les autonomies espanyoles. Vam tenir una experiència a Lisboa durant sis anys que no va anar gaire bé, però ara volem repetir a un altre país europeu”, argumenta Campabadal.

Albert Campabadal es resigna quan parla de la penúria pressupostària catalana i espanyola. “Des del maig del 2011 els ajuts estan congelats a casa nostra. Per tots els increments de plantilla no hi ha més recursos”, es lamenta. Això vol dir que Sifu ha de guanyar eficiència de manera interna.

EXTERNALITZAR I REDUIR COSTOS

L’empresa compta amb més de 1.000 clients entre privats i públics provinents de sectors com l’aeroportuari, farmacèutic, educatiu, sanitari, industrial, hoteler, oficines i la gran distribució. L’externalització dels serveis que ofereix Sifu els permet focalitzar la gestió en el negoci central i no distreure’s a controlar la neteja de les oficines o la fàbrica, per posar un exemple d’un tipus de feina que molt poques empreses conserven de manera interna. “Nosaltres treballem barat. En aquests moments en què totes les empreses i administracions busquen estalvis és un tema important”, remarca.

També és veritat que la crisi ha produït un fenomen invers, que ha perjudicat l’activitat de Sifu. Es tracta de companyies que han patit una caiguda important de la producció i que abans de preparar un expedient de regulació o de reduir la plantilla plantegen als seus treballadors fer tasques de manteniment o de neteja, tornant a l’exemple. “Això ha passat molt. I després, clients que senzillament han hagut de reduir despeses en tots els departaments. I llavors et diuen, en comptes de venir a netejar cinc dies, en véns dos només, i ja està”, assenyala.

Des del 2006, l’empresa manté la Fundació Grupo Sifu, dedicada a treballar en projectes per millorar la vida de les persones amb discapacitat, a través de la sensibilització i de la promoció de l’oci i l’esport.

stats