Fotografia
Diumenge 09/09/2018

El decorat d’una utopia de formigó

Les fotos d’Oliver Wainwright mostren la lenta evolució de Corea del Nord

Text: Toni Padilla / Fotos: Oliver Wainwright/Taschen
2 min
L’editorial Taschen ha publicat recentment aquest llibre, que recull les fotografies i els textos d’anàlisi urbanístic d’Oliver Wainwright, arquitecte reconegut i també crític de disseny i arquitectura del diari The Guardian. El llibre, que compta amb edició i disseny de Julius Wiedemann, inclou unes 200 fotografies fetes en diferents anys, així com un assaig sobre l’evolució urbanística de Pyongyang a càrrec també d’Oliver Wainwright en anglès, francès i alemany.  A la imatge gran, barris populars dels anys 60 vistos de dalt de la Torre de la Idea Juche. A sobre a la dreta, l’Hotel Ryugyong, l’edifici més alt de la ciutat, encara no inaugurat malgrat que les obres van començar als anys 80. A baix a l’esquerra, una perruqueria amb la limitada oferta de pentinats i un arc del triomf del 1982 fet per celebrar els 70 anys de vida de Kim Il-sung. A sota, un edifici de l’avinguda Kwangbok, dels anys 80, i un pavelló de la Fira de les Tres Revolucions (1992).

El 1952, més de 1.000 avions van bombardejar durant hores Pyongyang. A la ciutat, que ja havia quedat mig destruïda durant la Segona Guerra Mundial, gairebé no hi van quedar edificis sencers després de la Guerra de Corea. Calia fer-la de nou. El règim de Corea del Nord ho va fer, i la va convertir en un camp de proves per a la creació d’una ciutat feta a mida per una ideologia, la de Kim Il-sung, el pare de la República Popular Democràtica de Corea. Una república que tenia poc de democràtica i que naixia de les cendres de dècades de guerres i violència. Un estat on tot es faria de nou després de reflexionar sobre les raons per les quals es feien les coses, passant pel sedàs de la ideologia Juche, la de Kim Il-sung.

L’Hotel Ryugyong, l’edifici més alt de la ciutat, encara no inaugurat malgrat que les obres van començar als anys 80
Una perruqueria amb la limitada oferta de pentinats i un arc del triomf del 1982 fet per celebrar els 70 anys de vida de Kim Il-sung

Avui, Pyongyang és gairebé l’única ciutat construïda per una ideologia que segueix manant, i que, per tant, es manté com volen els seus ideòlegs. Als barris de Roma construïts pel feixisme hi trobes joves amb skates, i sota els frisos amb falços i martells de Moscou pots entrar en un Starbucks. Pyongyang, en canvi, és un “gran museu dedicat a la ideologia Juche i els Kims”, segons el fotògraf Oliver Wainwright, referint-se a Kim Il-sung, el seu fill Kim Jong-il i el seu net Kim Jong-un. Wainwright ha pogut visitar i fotografiar Pyongyang en diferents ocasions, i ha aplegat imatges d’una arquitectura que barreja la funcionalitat per als ciutadans i els excessos quan es tractat d’honorar els líders polítics. En el llibre que ara ha publicat Taschen, Wainwright també insinua amb imatges com és la vida quotidiana en un estat on la ideologia Juche decideix la poca oferta de pentinats autoritzats a les perruqueries, així com la roba que es pot portar. La ciutat, convertida en un “museu d’una ideologia” sense deixar de ser una presó, és un viatge en el temps en què els vells edificis, influenciats pels arquitectes soviètics que van arribar a Corea del Nord provinents de l’URSS de Stalin, es barregen amb alguns de més moderns, com els que ha anat promocionant Kim Jong-un, a la recerca de la seva pròpia utopia. Una ciutat ordenada i neta, de tons suaus, en què les persones semblen actors dins d’un decorat irreal. Una ciutat on sortir del guió no està previst ni permès.

L’Hotel Ryugyong, l’edifici més alt de la ciutat, ecara no inaugurat malgrat que les obres van començar als anys 80.
stats