La refinada saviesa d’Orient

RAFAEL ARGULLOL
RAFAEL ARGULLOL Escriptor i professor d'humanitats a la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona

MÉS QUE HORES ES NECESSITEN DIES per contemplar amb justícia els frescos pintats per Benozzo Gozzoli, entre el 1459 i el 1461, al Palau Mèdici-Riccardi de Florència per encàrrec de Piero di Cosimo, el Gotós. Poques vegades la pintura ha aconseguit una síntesi tan equilibrada entre els plans històric i estètic. El passat es fusiona amb el present gràcies a una escenografia d’una harmonia única. Gozzoli -un dels grans que molts encara no han descobert- demostra un mestratge simultani en el tractament del paisatge, en la representació grupal i en la retratística. Ningú, al seu temps, havia conquerit aquest equilibri.

El motiu dels frescos, la Cavalcada de Reis, va fascinar la pintura florentina perquè també fascinava la ciutat de Florència. Els Mèdici protegien, sembla, la Compagnia della Stella, que organitzava luxoses desfilades que commemoraven el viatge dels Reis d’Orient fins a la cova de Betlem. Benozzo Gozzoli, com tots els pintors renaixentistes, va actualitzar la història convertint-la en un esdeveniment contemporani. L’espectador capaç de mirar amb la cura que exigeix el lloc descobrirà, a més d’un autoretrat del pintor, desenes de personatges de l’època en què va ser pintat. A través dels Reis Mags, i sobretot a través de Gozzoli, els Mèdici rendien homenatge a Florència i a la pròpia família.

Tanmateix, també rendien homenatge al refinat misteri d’Orient, un territori sense límits per a la imaginació occidental. I així els Reis Mags dels Evangelis es van disfressar amb la sofisticació i refinament de l’ambaixada bizantina que, el 1438, es va traslladar al congrés de Florència per intentar la reconciliació dels cristians orientals i occidentals. El jove Gozzoli va quedar enlluernat per aquella avantguarda d’un Orient que sempre havia constituït la pàtria d’una màgica saviesa.

Més continguts de