EDITORIAL
Empreses 22/11/2015

La fórmula del pròxim ‘bestseller’ és en el ‘big data’

La ‘start-up’ catalana Tekstum utilitza aquesta tecnologia per analitzar les emocions que els llibres desperten en els lectors. Vol revolucionar el sector

Paula Solanas
2 min
La fórmula del pròxim ‘bestseller’ és en el ‘big data’

BarcelonaTrobar la fórmula per triomfar el pròxim Sant Jordi podria ser més a prop gràcies a la tecnologia. La start-up barcelonina Tekstum vol sacsejar el món editorial amb una eina que permet detectar les emocions dels lectors quan llegeixen un llibre a través de la seva empremta a internet i les xarxes socials. Els seus dos impulsors, Marc Santandreu i Marc Martínez, proposen introduir el big data en el món de la cultura per tal d’entendre millor què busquen els usuaris. L’empresa ha desenvolupat un algoritme basat en tecnologies com la intel·ligència artificial per obtenir dades que orientin la indústria editorial. Entre altres funcions, Tekstum crea un núvol de paraules que recull els sentiments expressats pels lectors a la xarxa, permet seguir l’evolució del seu ressò i dibuixa el perfil del lector a través d’indicadors com el gènere, l’edat o la procedència geogràfica.

El projecte va arrencar fa un any i mig quan Santandreu acabava d’aterrar dels Estats Units, on va treballar per a l’editorial nord-americana Author Solutions, amb la intenció d’engegar un projecte propi. “Pensava que el món editorial era un sector molt tradicional i que no aprofitava prou bé les oportunitats que ens ofereix avui dia la tecnologia”, comenta. Segons l’emprenedor català, fins ara les editorials sempre s’han basat en la intuïció a l’hora de decidir si reediten un llibre o aposten per un autor.

“És un model de producció més basat en l’oferta que en la demanda. Actualment, de cada deu llibres que es llancen al mercat set no acaben funcionant. Ens vam adonar que hi havia informació valuosa a les xarxes que no s’estava utilitzant per revertir aquesta proporció”, explica. Santandreu lamenta que les editorials utilitzen dades quantitatives com el volum de vendes per mesurar l’èxit de les seves publicacions, en lloc d’esbrinar-ne el perquè.

Ja no és ciència ficció: la tecnologia entén les nostres emocionsL’empresa, instal·lada a la incubadora Almogàvers Business Factory de Barcelona Activa, també vol ser rellevant en el mercat de compravenda de drets de llibres. D’aquesta manera, defensa que les editorials tindrien més arguments a l’hora de traduir un llibre estranger o intentar introduir-lo en un altre país. “El nostre model de negoci es basa en subscripcions, però hem donat un mes de prova als nostres clients per donar a conèixer el valor de l’aplicació”, raona. Tekstum estrenarà versió en anglès a finals d’any i l’octubre passat van ser a la Fira del Llibre de Frankfurt per presentar la seva idea. Asseguren que estan mantenint converses amb una gran editorial per començar una col·laboració, i el seu objectiu és començar a facturar el primer trimestre del 2016.

stats