EL SECRET DE ...

Gerard Guix

El prolífic escriptor Gerard Guix -autor de novel·la, dramatúrgia, guió, relat breu- va enllestir l'any 2006 un text de ciència-ficció per a teatre que va rebre el premi de la Fundació Teatre Romea. Consistia en la posada en escena de l'obra durant el festival Grec del 2007. Aquella obra, El cementiri , no es va estrenar tal com l'autor la va concebre. Sis anys més tard, la tardor vinent, l'editorial Columna publicarà El cementiri com a novel·la. Què va passar amb l'original? Les tribulacions del treball de Guix van començar quan, segons l'autor, el director artístic del Romea, el consagrat Calixto Bieito, va decidir que posaria música a una obra que no havia de ser representada amb cap mena de música, segons havia deixat ben clar i per escrit Guix. Bieito va persistir i El cementiri es va estrenar amb el títol Gènesi 3.0 . "Em va proposar convertir l'obra en un musical experimental. A partir d'aquí els despropòsits es van anar sumant fins que el juny del 2007 es va estrenar rebatejada, i tenia molt poc a veure amb el que havia escrit", admet Guix.

Encara avui, a la web del Teatre Romea es pot donar un cop d'ull a la fitxa de Gènesi 3.0 , temporada 2006-2007: "En un futur no gaire llunyà, estarà prohibit enterrar els nostres éssers estimats per falta d'espai a la Terra", diu la primera frase de la sinopsi. Guix explica que les modificacions van anar molt més enllà de la música. Dels dos únics protagonistes d' El cementiri , Gènesi 3.0 passa a tenir-ne tres. A Guix van demanar-li que modifiqués el final del seu escrit per afegir-hi una altra actriu. L'obra original es desenvolupa en un cementiri però, per a l'obra del Romea, en comptes de cementiri hi ha una piscina. L'escriptor troba surrealistes canvis com quan la protagonista vol enterrar la seva mare. El diàleg i l'escenari són diametralment diferents del que ell volia reproduir: "-Disculpi, podria enterrar la meva mare aquí? -No. -Per què no? -Perquè això és una piscina". "Durant molts anys m'he sentit culpable d'haver acceptat una sèrie de canvis que ara veig clar que anaven en contra del text original, el que havia guanyat el premi", afirma avui Guix.

Més continguts de