ARA Llegim

Pau Pérez: "L'Escola d'Escriptura de l'Ateneu Barcelonès vol ser un centre de creació literària"

L'Escola d'Escriptura de l'Ateneu Barcelonès, amb 1.700 alumnes matriculats durant aquest últim curs, continua sent la més gran d'Europa i la segona més gran del món, després de la de Nova York

L'Escola d'Escriptura de l'Ateneu Barcelonès es va fundar el 1998 i des de llavors ha viscut un procés de gestació i de creixement dividit en dos períodes. "Durant els primers set anys es va fer un treball d'elaboració dels continguts, més de petit format, amb 300-350 alumnes anuals", ens comenta Pau Pérez a l'entrevista per l'ACN. A partir del 2005-2006, el nombre d'alumnes es va enlairar fins arribar als 1.700 aquest últim curs. L'expansió de l'Escola és, segons els seus directors, fruit de dues mesures essencials. D'una banda, es van integrar a la xarxa d'entitats i institucions culturals per "difondre" mútuament les pròpies activitats, i d'altra banda, es va millorar la qualitat dels continguts i la metodologia.
Una altra de les claus d'aquest creixement ha estat la implementació del campus virtual fa tres anys. "Gent d'altres indrets de la geografia com de les Illes Balears, el País Valencià o la Vall d'Aran ens demanaven formació online", assegura Jordi Muñoz, també codirector de l'Escola. El campus virtual ofereix els cursos programats dintre l'itinerari per narradors, manté el mètode d'ensenyament personalitzat amb un màxim d'alumnes per classe i soluciona els problemes d'espai que començava a tenir l'Escola. "Això ens ha permès arribar a tot arreu, i ha quallat", afegeix. Tan és així, que una quarta part del total dels alumnes ja opta per aquesta via.

La lectura com a pilar fonamental per escriure
El mètode d'ensenyament del centre es basa en els tres pilars que Pau Pérez considera que ha de tenir un escriptor professional: domini de la llengua, coneixement profund de les tècniques narratives -el curs troncal de l'Escola- i bagatge lector. Pel director, la lectura "és un element fonamental per crear una obra de qualitat". "Nosaltres no podem assegurar que una persona surti del curs fet un escriptor", ens explica, "però sí que sortirà llegint d'una manera diferent, i aquest és el primer pas per acostar-se als propis textos i millorar-los".

A la recerca del reconeixement oficial
Dins d'un marc on l'ensenyament de l'escriptura i la creació literària està poc valorat a Espanya, la notorietat que ha pres l'Escola de l'Ateneu ha fet que l'ensenyament d'aquest ofici es comenci a reconèixer com un ensenyament artístic més i s'accepti que l'escriptura "té les seves eines, tècniques i recursos que es poden ensenyar", afirma Jordi Muñoz. De la mateixa manera que l'Institut del Teatre en dansa i art dramàtic o l'ESMUC en música, l'Escola busca un reconeixement oficial com a centre específic d'ensenyament artístic.
Aquesta lluita, però, ja fa molts anys que es va deixar enrere en el món anglosaxó, en el qual l'ensenyament de l'escriptura està inscrit dintre l'àmbit universitari, fins i tot amb facultats pròpies. Pau Pérez reconeix que els continguts i la metodologia de l'Escola es basen en programes d'escriptura creativa de les universitats nord-americanes, canadenques i britàniques. "A Estats Units avui en dia els escriptors de primera fila surten d'universitats o són professors, com Philip Roth o D. Foster Wallace", comenta.
Els dos directors confien que en un temps l'escriptura obtindrà en el nostre país aquest reconeixement. De moment, l'Escola de l'Ateneu ja ha iniciat el camí per fer-ho possible: sent el centre d'escriptura més gran d'Europa i el segon del món després de Nova York, "aquest curs 2011-2012 més d'un centenar d'exalumnes i professors han vist la seva obra publicada en una editorial, cobrint tot el ventall de gèneres existents en el món literari", assegura Pau Pérez. És per això que l'objectiu a mig termini és esdevenir un "centre de creació literària d'avantguarda".

Més continguts de