Denúncia per frau massiu contra una empresa que enviava SMS com si fossin missatges de WhatsApp

Segons l'organització de consumidors Facua, Iebolina Tradicional provocava la resposta dels receptors, que els costava "quantitats elevades" perquè es tractava d'un servei 'premium'

Alerta amb els missatges que rebeu per WhatsApp si són estranys i d'un comunicant que no coneixeu. Aquest seria l'avís que hauria estalviat diners a les víctimes d'un frau denunciat per l'organització de consumidors Facua-Consumidors en Acció a la secretaria d'estat de Telecomunicacions i a les autoritats de consum de diverses comunitats autònomes.

Segons aquesta denúncia, l'empresa Iebolina Tradicional va enviar recentment missatges SMS a molts usuaris, els quals incitava a respondre, cosa que feien amb tranquil·litat perquè creien que el missatge era de WhatsApp i, per tant, gratuït.

En realitat, i malgrat l'aparença que Iebolina Tradicional donava als missatges, es tractava d'un servei SMS 'premium', més car que els SMS normals. Això significa que als usuaris els arribaven càrrecs de "quantitats elevades" amb la factura de telèfon, segons els denunciants. Per Facua, es tracta d'un frau de publicitat enganyosa.

El número des del qual s'enviaven els missatges era el 25568. En concret, el text del missatge fraudulent indicava el següent: "T'estic escrivint per Whatsapp. Digues si t'arriben els meus missatges. Em vas agregar l'altre dia?". O bé: "Deu ser un error del meu mòbil amb el Whatsapp. XP no paro d'enviar la foto! L'has vist? He pensat k pdria agregar-te al face o al wassap. O veure't en smsduo Q faig?". Els missatges utilitzaven, per tant, el tipus d'ortografia habitual en els missatges curts de telèfon, amb el registre col·loquial corresponent.

Facua demana a les autoritats competents en matèria de consum que facin el que calgui per aturar aquestes pràctiques i demana aplicar les "sancions proporcionals a la dimensió del frau comès per l'empresa".

L'organització recomana als usuaris que hagin contestat al missatge que exigeixin a la seva companyia de mòbil que no els en carregui el cost i que presentin una denúncia a l'Oficina d'Atenció a l'Usuari de Telecomunicacions del ministeri d'Indústria i l'autoritat de consum de la seva comunitat autònoma.