Un català a WhatsApp: així és la companyia de moda per dins

Elies Campo, l'únic europeu que treballa al servei de missatgeria instantània, explica a RAC1 la filosofia de l'empresa

Amb 30 anys, Elies Campo ha aconseguit entrar en una de les empreses més exitoses del moment. Fa tres mesos que treballa a Califòrnia a l'aplicació de missatgeria instantània WhatsApp. En una entrevista a 'El món a RAC1', l'enginyer català ha repassat el seu camí d'entrada a la companyia i ha desvelat alguns dels elements interns que, segons ell, marquen la diferència de l'empresa més de moda després que el gegant Facebook la comprés fa una setmana per 19.000 milions de dòlars. També ha aclarit dubtes sobre el funcionament de l'aplicació.

L'usuari, abans que res

"No hi ha cap altra companyia que tingui tant en compte l'usuari". El català ha defensat la filosofia del creador de WhatsApp, Jan Koum. "Per a un 'start-up' és molt important que els usuaris ens contactin si tenen algun problema. El 'feedback' serà molt important. Aquí és on es podrà millorar el producte". Dels 55 treballadors de la companyia, una vintena estan dedicats només a atendre els usuaris.

Acostar-te al teu entorn

Respecte a quin és el factor diferencial de WhatsApp, Campos ha respost que ha estat capaç de crear un aparell senzill de missatgeria gratuïta per facilitar la comunicació entre l'individu i el seu entorn afectiu.

Què vol dir el 'double-check'?

Com a treballador de l'empresa, Campo ha aprofitat per explicar alguns elements interns del seu funcionament, i ha respost preguntes sobre l'ús quotidià del servei de missatgeria. Una de les més freqüents és el significat del double-check: "Vol dir que s'ha entregat el missatge al dispositiu receptor, encara que la persona no l'hagi arribat a llegir".

La privacitat

Respecte a la privacitat, un dels assumptes més polèmics a la comunicació virtual, ha aclarit que WhatsApp no guarda cap missatge o arxiu: "Quan arriben les dades al nostre servidor no sabem d'on és l'usuari, ni quina edat té ni com es diu".

La caiguda de dissabte passat

Campo també ha explicat què va passar el dissabte passat, quan la xarxa va caure durant dues hores: "Va m tenir un problema, i treballem molt dur perquè no passi. Un 'router' del nostre proveïdor de servei va caure i va provocar una reacció en cadena. Vam haver de tancar tot el sistema i tornar-lo a muntar manualment. No ens havia passat pràcticament mai".

A Califòrnia amb la carrera a mitges

Estudiant d'enginyeria de telecomunicacions que no va acabar la carrera, Campo ha aconseguit situar-se laboralment a WhatsApp gràcies a diverses proves i projectes personals. De fet, ha recordat que la de WhatsApp és la seva primera feina oficial després d'haver fundat Fastdoft. En trobar-se que no aconseguia progressar en el camp de la missatgeria instantània a Catalunya o Espanya, va decidir marxar als EUA: "Allà em vaig adonar que a l'hora de buscar diners cal comunicar molt bé el teu negoci, i això els americans ho saben fer molt bé".

A través de diversos contactes amb empresaris del sector a Silicon Valley, va acabar conversant amb els propietaris de WhatsApp, fins que va rebre una oferta per treballar-hi: "De fet, oficialment vaig entrar a la companyia fa tres mesos", ha recordat. A nivell personal, ha recomanat als estudiants passar un any fora, i respecte al futur de Barcelona com a ciutat promotora de tecnologia, ha recomanat als futurs emprenedors focalitzar-se en una característica senzilla i treballar sobre aquesta base.

La discreció del fundador

El fundador de WhatsApp, Jan Koum, manté encara un perfil baix tot i la notorietat que ha adquirit la seva empresa. L'ucraïnès −nascut a Kíev l'any 1976− és un cas de precocitat en l'assoliment de l'èxit, i ha situat WhatsApp al capdavant de la missatgeria instantània en pocs anys. Campo ha comentat, però, que podria "vendre encara millor" el seu producte: " És una persona molt treballadora i està directament amb l'equip. Quan va caure el servidor dissabte passat, va marxar ràpid del restaurant on era per ajudar a restablir la xarxa. Té unes idees molt bones de cara al futur de la companyia, però no les explica en públic. Molts cops diu coses que jo penso: 'Si les digués en públic, connectaria encara més amb els usuaris, s'hi sentirien molt més identificats', però ell prefereix la discreció".

L'ambient proper i l'austeritat en les formes són, segons comenta Campo, un dels components que diferencien l'empresa: "L'edifici on treballem és petit, no hi ha cap cartell gegant que digui WhatsApp ni comptem amb grans luxes".



Més continguts de